SD-kortet mitt sluttet plutselig å vises på Mac-en min etter at jeg flyttet noen viktige bilder og videofiler fra et kamera. Diskverktøy kan se kortet, men jeg får ikke tilgang til filene, og jeg er bekymret for at de kan være korrupte eller ved et uhell slettet. Jeg trenger hjelp med sikker gjenoppretting av SD-kort på Mac uten å gjøre datatapet verre.
Jeg har vært der, og ja, det suger. Du fullfører en fotografering, setter SD-kortet inn i Mac-en, og mappen er tom. Eller du trykker på delete all ved et uhell og magen synker. Jeg har gjort begge deler. Et par ganger med macOS og kamerakort ble rotet verre enn det burde ha vært.
Det første du må gjøre, er å slutte å bruke kortet med en gang. Ta det ut av kameraet. Koble det fra Mac-en. Når en fil slettes, ligger dataene vanligvis fortsatt på kortet en stund. Systemet markerer plassen som ledig, og så begynner nye filer å ta over. Hvis du fortsetter å fotografere eller kopiere ting, øker du sjansen for å slette bildene du vil ha tilbake. Etter overskriving er det over.
Før du installerer noe, gjør de kjedelige kontrollene.
Se på den lille låsebryteren på SD-kortet. Hvis den har glidd til Lock, kan Mac-en oppføre seg rart med det eller ikke vise filer riktig.
Prøv en annen kortleser.
Prøv en annen USB-port.
Rengjør kontaktene hvis de ser skitne ut. Jeg hadde en billig adapter som forårsaket en falsk død kort-skremme i en halvtime. Irriterende greier.
En ting mange på Mac overser, er at slettede filer fra eksterne medier noen ganger havner i en skjult mappe på selve kortet, ikke i hovedpapirkurven på datamaskinen. Åpne kortet i Finder, og trykk deretter Command + Shift + . Du skal se skjulte elementer. Se etter en nedtonet mappe som heter .Trashes eller noe lignende. Jeg fikk tilbake en hel bunke bilder på denne måten en gang, uten gjenopprettingsapp.
Hvis kortet ikke vises i Finder, sjekk Diskverktøy. Bruk Spotlight, åpne det, og se i sidepanelet. Hvis kortet vises i grått, trykk på Monter. Hvis det vises, men ser feil ut, finnes Førstehjelp, men jeg ville vært forsiktig. Jeg har sett reparasjonsverktøy gjøre senere gjenoppretting vanskeligere fordi de skriver om deler av filsystemet.
Når Macs innebygde verktøy ikke hjelper, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis neste steg. Etter å ha prøvd mange gjennom årene, ender jeg stadig opp med Disk Drill på Mac.
Hvorfor akkurat denne. Mest fordi den ikke føles klønete på macOS. Noen gjenopprettingsapper føles som gammel Windows-programvare som er dratt over til en Mac og bare forlatt der. Denne er enklere å jobbe seg gjennom, og én funksjon betyr mer enn folk tror, Byte-to-Byte-sikkerhetskopi. Lag først et bilde av SD-kortet, og skann deretter bildet i stedet for å hamre løs på selve kortet. Hvis kortet er ustabilt, betyr dette mye. Jeg lærte dette etter at et ustabilt kort ble verre halvveis gjennom en skanning. Siden da kloner jeg først når et kort virker mistenkelig.
Hvis du filmer video, er det en annen grunn til at folk stadig nevner det. Fragmenterte klipp, spesielt fra actionkameraer eller droner, kommer ofte tilbake ødelagt i mange verktøy. Svart skjerm, ingen avspilling, ubrukelig fil. Disk Drill har et alternativ for Advanced Camera Recovery for slikt. Det fungerte bedre for meg med kameraopptak enn de generiske skannerne jeg prøvde før. Du kan skanne først og se hva som dukker opp før du betaler, noe som hjelper hvis du ikke vil kaste penger etter et blindt gjett.
Hvis budsjettet ditt er null og du ikke har noe imot røffe kanter, er PhotoRec fortsatt verdt å se på. Det er gratis og åpen kildekode. Det er også stygt, terminalbasert og lite tilgivende. Ingen fin brukerflate. Gjenopprettede filer kommer vanligvis tilbake med generiske navn som File001.jpg, File002.jpg, og så videre. Hvis du gjenoppretter et stort kort, er det et slit å sortere alt etterpå. Likevel har jeg sett det hente filer fra kort som folk allerede hadde gitt opp, så jeg ville ikke avskrevet det.
Noen ting jeg gjør nå fordi jeg lærte på den harde måten:
- Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme SD-kortet. Legg dem på Mac-en eller en ekstern disk først.
- Løs ut kortet riktig. Å trekke det ut midt i en prosess er en av de enkleste måtene å ødelegge det på.
- Formater kortet i kameraet etter gjenoppretting, ikke i Diskverktøy. Kameraer liker sin egen filstruktur. Jeg får færre rare kortproblemer når jeg gjør det der.
Hold deg rolig, ikke skriv noe nytt til kortet, og start med de minst inngripende stegene først. Hvis kortet fortsatt svarer, er sjansene dine ganske gode. Skrivefeil til side, ville jeg startet med skjulte filer, deretter Diskverktøy, og så en klonet skanning.
Hvis Diskverktøy ser SD-kortet, oppdager Macen din fortsatt maskinvaren. Det er viktig. Problemet er ofte filsystemet, ikke selve flash-minnet.
Jeg ville gjort to sjekker først, siden @mikeappsreviewer allerede dekket den vanlige gjenopprettingsveien.
- Åpne Terminal og kjør:
diskutil list
Finn SD-kortidentifikatoren, som disk4 eller disk5. Kjør deretter:
diskutil info /dev/disk4
Se etter filsystemtypen og monteringsstatus. Hvis det står at partisjonen finnes, men ikke vil monteres, prøv:
sudo diskutil mountDisk /dev/disk4
Hvis montering mislykkes med filsystemfeil, stopp der. Ikke fortsett å rote med det.
- Sjekk om bildene er synlige på et lavere nivå.
Prøv:
ls /Volumes
Hvis kortet vises der, list innholdet med:
ls -la /Volumes/YourCardName
Jeg er litt uenig i å bruke Førstehjelp for tidlig. På et ustabilt SD-kort kan reparasjonsforsøk noen ganger endre katalogdata du fortsatt trenger. For bildegjenoppretting er skrivebeskyttet tilgang først tryggere.
Hvis Finder fortsatt er tom, lag et diskbilde og skann deretter bildet. Disk Drill fungerer fint til dette på Mac, spesielt hvis kortet ditt kobler ut under lesing. PhotoRec er bedre enn folk gir det kreditt for, men det er tungvint å sortere resultatene og filnavnene blir ødelagt.
Hvis kortet kom fra et kamera, er det én ting til. Sjekk etter en DCIM-mappe fra Terminal selv om Finder ikke viser noe. Jeg har sett exFAT-kort med ødelagte katalogflagg fortsatt eksponere filer på denne måten. Merkelig, men det skjer.
Dette hjelper også hvis du vil ha en ryddig gjennomgang for gjenoppretting av SD-kort på macOS:
trinnvis gjenoppretting av SD-kortfiler på Mac
Ikke reformater ennå. Hvis kortet kobler fra, klikker, eller leser 0 byte, gå videre til profesjonell gjenoppretting. Det betyr vanligvis maskinvareproblemer, ikke bare enkel korrupsjon.
Hvis Diskverktøy ser den, men Finder ikke gjør det, ville jeg behandlet det som et tilfelle av logisk korrupsjon, ikke et dødt kort ennå. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar her: Jeg ville ikke brukt for mye tid på å prøve å tvangsmontere det om og om igjen. Gjentatte forsøk på et ustabilt SD-kort kan gjøre ting verre, spesielt hvis leseren/kortet fortsetter å koble ut.
Dette ville jeg gjort i stedet:
- Sjekk Konsoll på Mac mens du setter inn kortet. Noen ganger logger macOS I/O-feil, ikke-støttet filsystem eller gjentatte frakoblinger.
- Prøv kortet på en annen Mac eller til og med en Windows-PC. Ikke for gjenoppretting, bare for å bekrefte om problemet er Mac-spesifikt.
- Hvis kortet kommer fra et kamera, test om Bildeoverføring ser noe. Merkelig nok kan Finder feile mens Bildeoverføring fortsatt henter bilder.
- Hvis filene er viktige, lag et fullstendig image først og jobb ut fra det, ikke fra selve kortet.
Det er her Disk Drill gir mening på Mac. Jeg sier ikke at det er magisk, men for gjenoppretting av SD-kort på Mac er den nyttige delen å lage et image av kortet først, og deretter skanne imaget etter bilder/videoer. Det er tryggere enn å rote borti originalmediet femti ganger. Ved ødelagt katalogstruktur er det ofte forskjellen mellom no noen filer tilbake og oops, nå er det helt dødt.
Og hvis dette er videofiler fra et kamera, ikke vurder gjenoppretting kun ut fra filnavnet. Noen ganger blir klipp gjenopprettet, men mister navnene/mappestrukturen mens mediet fortsatt er spillbart.
Hvis kortet viser feil kapasitet, kobler fra midt under lesing, eller blir veldig varmt, stopp gjør-det-selv-forsøkene og bruk en proff. Det er vanligvis ikke bare en enkel filsystemglipp.
For en relatert Mac-veiledning er denne tråden faktisk ganske relevant:
praktisk datagjenoppretting fra SD-kort på Mac fra en Reddit-sak