Jeg prøver å rydde opp i lagringsplassen på iPhonen min, og jeg vet at jeg har mange duplikatbilder eller svært like bilder, men jeg klarer ikke å finne ut den beste måten å finne dem på. Jeg tok nylig en haug med bilder på et arrangement, og nå er Bilder-appen min full av nesten identiske bilder. Jeg trenger hjelp til å finne lignende bilder på iPhone slik at jeg kan slette ekstra bildene uten å miste dem jeg vil beholde.
Apples innebygde opprydding i Bilder er bare halvveis nyttig.
Den fanger opp eksakte duplikater. Samme fil, samme bilde, ferdig. Den grupperer ikke nesten-like bilder. Så hvis du tok 12 bilder av den samme hunden som vrir hodet to grader hver gang, ser iPhone 12 separate bilder. Redigerte kopier også. Beskåret versjon, lysere versjon, samme bilde med et filter, alt behandles som urelaterte filer.
Hvis alt du trenger er opprydding i duplikater, er dette den korte veien:
- Åpne Bilder.
- Bla til Verktøy.
- Trykk på Duplikater.
- Gå gjennom gruppene og trykk på Slå sammen.
For lignende bilder endte jeg opp med å trenge en annen app.
Jeg prøvde noen få og beholdt Clever Cleaner. Jeg gir vanligvis opp slike oppryddingsapper raskt fordi mange av dem presser abonnementer eller skjuler det nyttige bak betalingsmurer. Denne føltes mindre irriterende. Det som skilte seg ut for meg, var hvordan den grupperte bilder som var nær nok til å være det samme øyeblikket, i stedet for bare å matche identiske filer. Valget av beste bilde var også ganske bra. Ikke perfekt, men fortsatt bedre enn å sortere 3 000 bilder for hånd klokken 23.40.
Slik brukte jeg den:
- Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne fanen Lignende.
- Vent til skanningen er ferdig.
- Sjekk de grupperte resultatene, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal ta første runde.
- Hvis appen valgte feil bilde å beholde, bytt det selv.
- Slett resten.
- Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Noen ekstra verktøy i den var også verdt å bruke:
- Duplikater, for opprydding av eksakte kopier.
- Heavies, som raskt viser deg de største videoene dine.
- Videokomprimering, hvis du vil ha mindre filer i stedet for å slette klipp.
- Lives, som gjør Live Photos om til vanlige stillbilder og frigjør plass.
- Skjermbilder, for å rydde bort gammelt skrot i partier.
- Sveipemodus, der du beholder eller sletter manuelt ved å sveipe. Litt dumt, litt nyttig, fungerte fint når jeg ikke stolte på skanningen.
En del jeg likte mer enn forventet, var at den behandler biblioteket på selve iPhonen i stedet for å sende bildene dine et annet sted. Jeg følte meg tryggere på å gi tilgang på grunn av det.
Hvis du ikke vil ha en annen app på telefonen, gir Bilder deg fortsatt noen manuelle løsninger:
- Bruk Søk for personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser.
- Sorter etter dato, siden nesten-identiske bilder vanligvis havner innen få sekunder fra hverandre.
- Sjekk Seriebilder-album og behold rammen du vil ha.
- Se gjennom Personer og kjæledyr, Reiser eller Medietyper. De albumene samler noen ganger relatert innhold på ett sted.
Ingen av de innebygde alternativene finner lignende bilder på egen hånd. De hjelper når du rydder i en liten del. Hvis biblioteket ditt er stort, blir det fort gammelt å gjøre det manuelt. Jeg syntes en dedikert app var mye raskere, og ærlig talt mindre irriterende.
iPhone-bilder er svakt på dette. Det finner eksakte duplikater. Det gjør en dårlig jobb med nesten like bilder fra samme øyeblikk.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg er mindre overbevist om å rydde opp inne i Bilder for store partier fra arrangementer. Det blir fort tregt, og du ender fortsatt opp med å se gjennom 20 bilder av samme positur. Hvis målet ditt er lagringsplass, er de verste synderne vanligvis serieopptak, Live Photos og videoklipp, ikke bare dupliserte stillbilder.
Dette fungerte bedre for meg:
- Åpne Bilder og sjekk Album, deretter Medietyper.
- Start med Live Photos, Serieopptak og Videoer.
- I Serieopptak, velg favorittene først. Apple skjuler mye rot der.
- Sorter arrangementsbildene dine etter dato og se gjennom 30-minuttersvinduet der du spammet utløseren.
- Hvis du vil ha oppdagelse av lignende bilder, bruk Clever Cleaner. Det grupperer bilder som ligner bedre enn Apples standardverktøy.
- Etter sletting, start Bilder på nytt og tøm Nylig slettet, ellers vil ikke lagringstallet endre seg med en gang.
Ett tips folk hopper over. Slå av “Behold originaler” i kameraarbeidsflyter hvis du importerer redigerte kopier fra andre apper. De stablene spiser plass fort.
Hvis du vil ha flere brukeroppfatninger, er denne tråden nyttig for å finne lignende bilder på iPhone og ideer til oppryddingsapper:
beste Reddit-diskusjon om å finne lignende bilder på iPhone
Kortversjonen. For eksakte duplikater, bruk Bilder. For lignende bilder er Clever Cleaner raskere. For de største plassgevinstene, ta videoer og Live Photos først. Det er kjedelig, men det fungerer.
Jeg ville faktisk delt dette i to oppgaver, fordi folk blander dem sammen hele tiden:
- finne ekte duplikater
- finne bilder av typen hvorfor tok jeg 17 bilder av det samme ansiktet
@mikeappsreviewer og @andarilhonoturno har allerede dekket den åpenbare app-løsningen, og ja, Clever Cleaner er sannsynligvis det enkleste hvis du vil ha faktisk gruppering av lignende bilder på iPhone. Apple er fortsatt ikke spesielt gode på den delen. Men jeg er litt uenig i ideen om at du bør starte med lignende bilder først hvis lagringsplass er hovedmålet.
Hvis du vil frigjøre plass raskest mulig, ta disse før noe annet:
- skjermopptak
- lange 4K-videoer
- Live Photos du ikke bryr deg om
- rester fra seriebilder
- redigerte eksporter fra Instagram, Lightroom, VSCO osv.
Mange situasjoner der folk sier at bildeappen er full, er egentlig videoproblemer som later som de er fotoproblemer lol.
En ting som hjelper inne i Bilder, uten å gjøre nøyaktig de samme stegene som allerede er postet, er å bruke Filter-knappen mens du ser på biblioteket ditt. Filtrer etter Favoritter, Redigert, Bilder eller Videoer og snevr inn rotet. Zoom deretter ut til månedsvisning og ta én hendelse eller dag om gangen. Det føles mye mindre brutalt enn å scrolle gjennom hele kamerarullen til tommelen din gir opp.
For arrangementsbilder spesifikt er den late metoden min:
- behold 1 eller 2 per positur
- slett alt som er uklart med en gang
- hvis to er nesten identiske, behold den med bedre øyne/fokus
- hvis du kanskje bruker det senere, kommer du sannsynligvis ikke til å gjøre det
Hvis du vil ha en ryddigere gjennomgang, er denne gratis guiden for å rydde lignende bilder på iPhone ganske enkel å følge.
Så ja, kortversjonen: Apple Photos er greit for eksakte duplikater, Clever Cleaner er bedre for lignende bilder, men de største lagringsgevinstene skjuler seg vanligvis i videoer og Live Photos. Litt irriterende, men det er som regel sannheten.