Kan nogen hjælpe med gendannelse af SD-kort på Mac?

Mit SD-kort holdt pludselig op med at dukke op på min Mac, efter at jeg flyttede nogle vigtige fotos og videofiler fra et kamera. Diskværktøj kan se kortet, men jeg kan ikke få adgang til filerne, og jeg er bekymret for, at de kan være beskadigede eller ved et uheld slettet. Jeg har brug for hjælp til sikker gendannelse af SD-kort på Mac uden at gøre datatabet værre.

Jeg har været der, og ja, det stinker. Du afslutter en optagelse, sætter SD-kortet i din Mac, og mappen er tom. Eller du kommer til at trykke på delete all ved en fejl, og maven synker. Jeg har gjort begge dele. Et par gange med macOS og kamerakort var rodet værre, end det burde have været.

Det første er, at du skal stoppe med at bruge kortet med det samme. Tag det ud af kameraet. Træk det ud af Mac'en. Når en fil bliver slettet, ligger dataene som regel stadig på kortet i et stykke tid. Systemet markerer pladsen som ledig, og så begynder nye filer at overtage. Hvis du bliver ved med at tage billeder eller kopiere ting, øger du risikoen for at overskrive de billeder, du vil have tilbage. Efter overskrivning er det slut.

Før du installerer noget, så tag de kedelige kontroller.

1. Kig på den lille låsekontakt på SD-kortet. Hvis den er gledet til Lock, kan din Mac opføre sig mærkeligt med det eller ikke vise filer korrekt.

2. Prøv en anden kortlæser.

3. Prøv en anden USB-port.

4. Rens kontakterne, hvis de ser beskidte ud. Jeg har oplevet, at en billig adapter gav en falsk død kort forskrækkelse i en halv time. Irriterende ting.

En ting, mange overser på Mac, er, at slettede filer fra eksterne medier nogle gange lander i en skjult mappe på selve kortet, ikke i den almindelige Papirkurv på din computer. Åbn kortet i Finder, og tryk derefter på Command + Shift + . Du burde kunne se skjulte emner. Kig efter en nedtonet mappe med navnet .Trashes eller noget lignende. Jeg fik engang en hel bunke billeder tilbage på den måde, uden behov for et gendannelsesprogram.

Hvis kortet ikke vises i Finder, så tjek Diskværktøj. Brug Spotlight, åbn det, og tjek derefter sidepanelet. Hvis kortet vises i gråt, så tryk på Monter. Hvis det vises, men ser forkert ud, findes Førstehjælp, men jeg ville være forsigtig. Jeg har set reparationsværktøjer gøre senere gendannelse sværere, fordi de omskriver dele af filsystemet.

Når Macs indbyggede værktøjer ikke hjælper, er gendannelsessoftware normalt næste skridt. Efter at have prøvet en masse gennem årene vender jeg altid tilbage til Disk Drill på Mac.

Hvorfor lige den. Mest fordi den ikke føles akavet på macOS. Nogle gendannelsesapps føles som gammelt Windows-software, der er slæbt over på en Mac og efterladt der. Den her er lettere at arbejde sig igennem, og én funktion betyder mere, end folk tror, Byte-til-byte-sikkerhedskopi. Lav først et image af SD-kortet, og scan så imaget i stedet for at hamre løs på selve kortet. Hvis kortet er ustabilt, betyder det meget. Jeg lærte det, efter at et ustabilt kort blev værre halvvejs gennem en scanning. Siden da kloner jeg først, når et kort ser mistænkeligt ud.

Hvis du optager video, er der en anden grund til, at folk bliver ved med at nævne det. Fragmenterede klip, især fra actionkameraer eller droner, kommer ofte tilbage ødelagte i mange værktøjer. Sort skærm, ingen afspilning, ubrugelig fil. Disk Drill har en Avanceret kameragendannelse-mulighed til den slags. Den klarede sig bedre for mig med kameraoptagelser end de generiske scannere, jeg prøvede før. Du kan scanne først og se, hvad der dukker op, før du betaler, hvilket hjælper, hvis du ikke vil kaste penge efter et blindt gæt.

Hvis dit budget er nul, og du ikke har noget imod rå kanter, er PhotoRec stadig værd at kigge på. Det er gratis og open source. Det er også grimt, terminalbaseret og ikke tilgivende. Ingen pæn brugerflade. Gendannede filer kommer som regel tilbage med generiske navne som File001.jpg, File002.jpg og så videre. Hvis du gendanner et stort kort, er det en pine at sortere det hele bagefter. Alligevel har jeg set det trække filer ud af kort, som folk allerede havde opgivet, så jeg ville ikke afvise det.

Et par ting, jeg gør nu, fordi jeg lærte det på den hårde måde:

1. Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme SD-kort. Læg dem først på din Mac eller en ekstern harddisk.
  2. Skub kortet ud korrekt. At trække det ud midt i en proces er en af de nemmeste måder at ødelægge det på.
  3. Formater kortet i kameraet efter gendannelse, ikke i Diskværktøj. Kameraer kan lide deres egen filstruktur. Jeg får færre mærkelige kortproblemer, når jeg gør det der.

Bevar roen, skriv ikke noget nyt til kortet, og start med de mindst indgribende trin først. Hvis kortet stadig reagerer, er dine chancer rimelige. Stavefejl til side ville jeg starte med skjulte filer, derefter Diskværktøj og så en klonet scanning.

Hvis Diskværktøj kan se SD-kortet, registrerer din Mac stadig hardwaren. Det er vigtigt. Problemet er ofte filsystemet, ikke selve flashhukommelsen.

Jeg ville først lave to kontroller, da @mikeappsreviewer allerede har dækket den almindelige gendannelsesvej.

1. Åbn Terminal og kør:
    diskutil list

Find SD-kortets identifikator, som disk4 eller disk5. Kør derefter:
diskutil info /dev/disk4

Se efter filsystemtypen og monteringsstatus. Hvis der står, at partitionen findes, men ikke vil montere, så prøv:
sudo diskutil mountDisk /dev/disk4

Hvis montering mislykkes med filsystemfejl, så stop dér. Bliv ikke ved med at rode med det.

1. Tjek om billederne er synlige på et lavere niveau.
    Prøv:
    ls /Volumes
    Hvis kortet vises dér, så vis indholdet med:
    ls -la /Volumes/YourCardName

Jeg er lidt uenig i at bruge Førstehjælp for tidligt. På et ustabilt SD-kort kan reparationsforsøg nogle gange ændre mappedata, som du stadig har brug for. Til fotogendannelse er skrivebeskyttet adgang først mere sikkert.

Hvis Finder forbliver tom, så lav et diskbillede og scan derefter billedet. Disk Drill er fin til dette på Mac, især hvis dit kort afbryder under læsning. PhotoRec er bedre, end folk giver det kredit for, men det er besværligt at sortere output, og filnavnene bliver ødelagt.

Hvis kortet kom fra et kamera, så er der endnu en ting. Tjek efter en DCIM-mappe fra Terminal, selv hvis Finder ikke viser noget. Jeg har set exFAT-kort med ødelagte mappeflag stadig vise filer på denne måde. Mærkeligt, men det sker.

Det hjælper også, hvis du vil have en ren gennemgang af SD-kortgendannelse på macOS:
trinvis gendannelse af SD-kortfiler på Mac

Omformater ikke endnu. Hvis kortet afbryder forbindelsen, klikker eller læses som 0 byte, så gå videre til professionel gendannelse. Det betyder normalt hardwareproblemer, ikke bare en simpel korruption.

Hvis Diskværktøj kan se det, men Finder ikke kan, ville jeg behandle det som et tilfælde af logisk korruption, ikke som et dødt kort endnu. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar her: Jeg ville ikke bruge for meget tid på at prøve at tvinge det monteret igen og igen. Gentagne forsøg på et ustabilt SD-kort kan gøre tingene værre, især hvis kortlæseren/kortet bliver ved med at afbryde.

Det ville jeg gøre i stedet:

• Tjek Konsol på Mac, mens du indsætter kortet. Nogle gange logger macOS I/O-fejl, ikke-understøttet filsystem eller gentagne afbrydelser.
  • Prøv kortet på en anden Mac eller endda en Windows-pc. Ikke til gendannelse, bare for at bekræfte, om problemet er Mac-specifikt.
  • Hvis kortet er fra et kamera, så test om Billedoverførsel kan se noget. Mærkeligt nok kan Finder fejle, mens Billedoverførsel stadig kan hente billeder.
  • Hvis filerne er vigtige, så lav først et fuldt image og arbejd ud fra det, ikke fra selve kortet.

Det er her, Disk Drill giver mening på Mac. Jeg siger ikke, at det er magisk, men til gendannelse af SD-kort på Mac er den nyttige del at lave et image af kortet først og derefter scanne imaget efter billeder/videoer. Det er mere sikkert end at rode med det originale medie halvtreds gange. Ved ødelagt mappestruktur er det ofte forskellen på nogle filer tilbage og ups, nu er det helt færdigt.

Hvis det desuden er videofiler fra et kamera, så bedøm ikke gendannelsen ud fra filnavnet alene. Nogle gange bliver klip gendannet, men mister navne/mappestruktur, mens mediet stadig kan afspilles.

Hvis kortet viser forkert kapacitet, afbryder midt under læsning eller bliver meget varmt, så stop gør det selv-forsøgene og få professionel hjælp. Det er som regel ikke bare en simpel filsystemfejl.

For en relateret Mac-gennemgang er denne tråd faktisk ret relevant:
praktisk gendannelse af SD-kortdata på Mac fra en Reddit-sag