Känner någon till ett bra APFS-återställningsverktyg?

Min Mac APFS-enhet slutade monteras efter en krasch, och Skivverktyg kan inte reparera den. Jag behöver återställa viktiga filer innan jag formaterar om, så jag letar efter ett pålitligt verktyg för APFS-dataåterställning som fungerar på macOS.

Sluta använda APFS-enheten direkt. Det är det viktigaste. Om du raderade en mapp och redan har tömt papperskorgen kan datan fortfarande finnas kvar, men bara tills något skriver över den. Att kopiera nya filer till samma enhet, installera appar på den eller fortsätta arbeta från den kan göra återställningen mycket svårare.

För APFS-återställning är Disk Drill vanligtvis ett av de bättre alternativen att prova först. APFS är lite knepigare än äldre filsystem, och ett verktyg som kan läsa APFS korrekt har bättre chans att få tillbaka filer med de ursprungliga namnen och mapparna, i stället för att ge dig en enorm hög med slumpmässiga filnamn.

Det grundläggande tillvägagångssättet skulle vara:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet, inte på APFS-enheten du försöker återställa från.
  2. Anslut den externa APFS-enheten till din Mac. Om det är din interna enhet, ge Disk Drill Full Disk Access när macOS ber om det.
  3. Välj APFS-volymen i Disk Drill och kör Search for Lost Data.
  4. Låt skanningen slutföras. Avbryt inte efter de första resultaten, särskilt inte på en större enhet.
  5. Förhandsgranska filerna innan du återställer dem, om möjligt.
  6. Återställ filerna till en annan enhet. Spara aldrig återställda filer tillbaka på samma APFS-disk.

Kontrollera också dina säkerhetskopior innan du lägger för mycket tid på återställningsprogram. Om du använder Time Machine är det den enklaste vägen. Det är också värt att kontrollera APFS-snapshots, eftersom macOS i vissa fall kan behålla lokala snapshots. Om den raderade mappen finns i en av dem är det renare att återställa därifrån än att göra en filåterställningsskanning.

Den stora haken är TRIM på SSD:er. Om den raderade datan låg på en SSD kan macOS rensa de raderade blocken i bakgrunden. När det väl händer kan återställningsprogram vanligtvis inte få tillbaka de filerna. Därför bör du sluta använda Macen eller SSD:n så snart du märker att något saknas. På en vanlig extern hårddisk är chanserna till återställning generellt bättre eftersom HDD:er inte fungerar på samma sätt.

Om Disk Drill inte hittar filerna, prova PhotoRec som reservlösning. Det är gratis och kan återställa mycket, men det bevarar inte riktigt APFS-mappstrukturen eller filnamnen eftersom det arbetar med filsignaturer. Så du kan få tillbaka datan, men att sortera den efteråt kan bli rörigt.

Om enheten klickar, tappar anslutningen eller bara dyker upp ibland, fortsätt inte att skanna den. Det tyder mer på ett hårdvaruproblem, och egna försök kan göra saken värre. Då är ett professionellt återställningslaboratorium det säkrare valet. Många erbjuder en gratis utvärdering och villkor som no data, no fee, men kostnaderna kan ligga från omkring 300 dollar till långt över 1 000 dollar beroende på vad som är fel. För en frisk enhet där detta bara var en oavsiktlig radering är programvara ändå det jag skulle prova först.