Mit Mac APFS-drev stoppede med at montere efter et nedbrud, og Diskværktøj kan ikke reparere det. Jeg skal gendanne vigtige filer før omformatering, så jeg leder efter et pålideligt APFS-datagendannelsesværktøj, der virker på macOS.
Stop med at bruge APFS-drevet med det samme. Det er det vigtigste. Hvis du slettede en mappe og allerede har tømt Papirkurven, ligger dataene måske stadig der, men kun indtil noget overskriver dem. At kopiere nye filer til det samme drev, installere apps på det eller fortsætte med at arbejde fra det kan gøre gendannelse meget sværere.
Til APFS-gendannelse er Disk Drill som regel en af de bedre muligheder at prøve først. APFS er lidt mere tricky end ældre filsystemer, og et værktøj, der kan læse APFS korrekt, har bedre chancer for at hente filer tilbage med de oprindelige navne og mapper i stedet for at give dig en kæmpe bunke tilfældige filnavne.
Den grundlæggende fremgangsmåde ville være:
- Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det APFS-drev du forsøger at gendanne fra.
- Tilslut det eksterne APFS-drev til din Mac. Hvis det er dit interne drev, skal du give Disk Drill fuld diskadgang, når macOS beder om det.
- Vælg APFS-diskenheden i Disk Drill, og kør Søg efter mistede data.
- Lad scanningen blive færdig. Stop ikke efter de første par resultater, især ikke på et større drev.
- Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem, hvis det er muligt.
- Gendan filerne til et andet drev. Gem aldrig gendannede filer tilbage på den samme APFS-disk.
Tjek også dine sikkerhedskopier, før du bruger alt for meget tid på gendannelsessoftware. Hvis du bruger Time Machine, er det den nemmeste vej. Det er også værd at tjekke for APFS-snapshots, da macOS i nogle tilfælde kan gemme lokale snapshots. Hvis den slettede mappe findes i et af dem, er det renere at gendanne derfra end at køre en filgendannelsesscanning.
Den store udfordring er TRIM på SSD'er. Hvis de slettede data lå på en SSD, kan macOS rydde de slettede blokke i baggrunden. Når det først er sket, kan gendannelsessoftware som regel ikke hente filerne tilbage. Derfor bør du stoppe med at bruge Mac'en eller SSD'en, så snart du opdager, at noget mangler. På en almindelig ekstern harddisk er chancerne for gendannelse generelt bedre, fordi HDD'er ikke fungerer på samme måde.
Hvis Disk Drill ikke finder filerne, så prøv PhotoRec som reserveplan. Det er gratis, og det kan gendanne meget, men det bevarer ikke rigtig APFS-mappestrukturen eller filnavnene, fordi det arbejder ud fra filsignaturer. Så du kan muligvis få dataene tilbage, men det kan være et rod at sortere dem bagefter.
Hvis drevet klikker, mister forbindelsen eller kun dukker op nogle gange, så lad være med at fortsætte med at scanne det. Det peger mere på et hardwareproblem, og gør-det-selv-forsøg kan gøre det værre. På det tidspunkt er et professionelt gendannelseslaboratorium det sikrere valg. Mange tilbyder en gratis vurdering og vilkår som ingen data, ingen betaling, men omkostningerne kan ligge fra omkring $300 til langt over $1,000 afhængigt af, hvad der er galt. For et sundt drev, hvor det bare var en utilsigtet sletning, er software dog det, jeg ville prøve først.
Det irriterende problem er, at gendannelsesapps kan gøre et ustabilt drev værre bare ved at læse hver blok. Hvis APFS-disken stoppede med at montere efter et nedbrud, ville jeg først tjekke, om den lyder sund og forbliver tilsluttet. Hvis den afbryder forbindelsen, klikker, bliver meget varm eller viser I/O-fejl, så klon eller lav et image af den til et andet drev, før du kører Disk Drill eller noget andet. Disk Drill er et rimeligt valg til APFS, hvis hardwaren er stabil, men betragt ikke selve scanningen som harmløs. Kør det fra en anden Mac eller et andet opstartsdrev, gem gendannede filer et andet sted, og hvis drevet fysisk opfører sig dårligt, så stop med at rode med det og gå direkte til et gendannelsesværksted.
Om APFS-diskenheden var krypteret, betyder meget her. Hvis FileVault var slået til, er ethvert værktøj, inklusive Disk Drill, kun nyttigt, hvis det kan se APFS-containeren, og du stadig har adgangskoden eller gendannelsesnøglen. Slet ikke, initialiser ikke, og opret ikke en ny APFS-diskenhed, når macOS beder dig om det. Jeg ville først tjekke diskutil list og se, om containeren/diskenheden overhovedet registreres. Hvis den gør, er Disk Drill et rimeligt første forsøg, men scan den fysiske disk/container i stedet for kun den nedtonede diskenhed, hvis diskenheden ikke vil montere. Hvis macOS kun ser USB-broen, eller drevkapaciteten er forkert, er softwaregendannelse sandsynligvis den forkerte vej.