Kent iemand een goed APFS-herstelprogramma?

Mijn Mac APFS-schijf wordt na een crash niet meer aangekoppeld en Schijfhulpprogramma kan deze niet repareren. Ik moet belangrijke bestanden herstellen voordat ik opnieuw formatteer, dus ik zoek een betrouwbare APFS-gegevensherstool die werkt op macOS.

Stop onmiddellijk met het gebruiken van de APFS-schijf. Dat is het belangrijkste. Als je een map hebt verwijderd en de Prullenmand al hebt geleegd, kunnen de gegevens er nog steeds staan, maar alleen totdat iets ze overschrijft. Nieuwe bestanden naar diezelfde schijf kopiëren, er apps op installeren of ermee blijven werken kan herstel een stuk moeilijker maken.

Voor APFS-herstel is Disk Drill meestal een van de betere opties om eerst te proberen. APFS is iets lastiger dan oudere bestandssystemen, en een hulpmiddel dat APFS goed kan lezen heeft meer kans om bestanden terug te halen met de oorspronkelijke namen en mappen, in plaats van je een enorme hoop willekeurige bestandsnamen te geven.

De basisaanpak zou zijn:

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de APFS-schijf waarvan je probeert te herstellen.
  2. Sluit de externe APFS-schijf aan op je Mac. Als het je interne schijf is, geef Disk Drill volledige schijftoegang wanneer macOS erom vraagt.
  3. Kies het APFS-volume in Disk Drill en voer Zoeken naar verloren gegevens uit.
  4. Laat de scan voltooien. Stop niet na de eerste paar resultaten, vooral niet bij een grotere schijf.
  5. Bekijk indien mogelijk eerst een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
  6. Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden nooit terug op dezelfde APFS-schijf op.

Controleer ook je back-ups voordat je te veel tijd besteedt aan herstelsoftware. Als je Time Machine gebruikt, is dat de makkelijkste route. Het is ook de moeite waard om te controleren op APFS-snapshots, omdat macOS in sommige gevallen lokale snapshots kan bewaren. Als de verwijderde map zich in een van die snapshots bevindt, is herstellen van daaruit netter dan een scan voor bestandsherstel uitvoeren.

De grote valkuil is TRIM op SSD's. Als de verwijderde gegevens op een SSD stonden, kan macOS die verwijderde blokken op de achtergrond wissen. Zodra dat gebeurt, kan herstelsoftware die bestanden meestal niet meer terughalen. Daarom wil je stoppen met het gebruiken van de Mac of SSD zodra je merkt dat er iets ontbreekt. Op een gewone externe harde schijf zijn de kansen op herstel over het algemeen beter, omdat HDD's niet op dezelfde manier werken.

Als Disk Drill de bestanden niet vindt, probeer dan PhotoRec als terugvaloptie. Het is gratis en kan veel herstellen, maar het behoudt de APFS-mapstructuur of bestandsnamen niet echt omdat het werkt op basis van bestandssignaturen. Je kunt de gegevens dus terugkrijgen, maar het achteraf sorteren ervan kan een rommeltje zijn.

Als de schijf klikkende geluiden maakt, de verbinding verliest of maar af en toe verschijnt, blijf die dan niet scannen. Dat wijst eerder op een hardwareprobleem, en doe-het-zelfpogingen kunnen het erger maken. Op dat punt is een professioneel herstelbedrijf de veiligere keuze. Veel bieden een gratis beoordeling en voorwaarden als “geen gegevens, geen kosten”, maar de kosten kunnen variëren van ongeveer $300 tot ruim $1.000 afhankelijk van wat er mis is. Voor een gezonde schijf waarbij dit alleen een per ongeluk verwijdering was, is software echter het eerste wat ik zou proberen.

De vervelende adder onder het gras is dat herstelapps een onbetrouwbare schijf erger kunnen maken door alleen al elk blok te lezen. Als de APFS-schijf na een crash niet meer werd aangekoppeld, zou ik eerst controleren of hij gezond klinkt en verbonden blijft. Als hij de verbinding verbreekt, klikt, erg heet wordt of I/O-fouten toont, maak er dan eerst een kloon/image van naar een andere schijf voordat je Disk Drill of iets anders uitvoert. Disk Drill is een redelijke keuze voor APFS als de hardware stabiel is, maar beschouw de scan zelf niet als onschadelijk. Voer het uit vanaf een andere Mac of een andere opstartschijf, sla herstelde bestanden ergens anders op, en als de schijf fysiek kuren vertoont, stop dan met eraan te prutsen en ga direct naar een herstelbedrijf.

Of het APFS-volume versleuteld was, is hier erg belangrijk. Als FileVault was ingeschakeld, is elk hulpmiddel, inclusief Disk Drill, alleen nuttig als het de APFS-container kan zien en je nog steeds het wachtwoord of de herstelsleutel hebt. Wis niets, initialiseer niets en maak geen nieuw APFS-volume aan wanneer macOS je daarom vraagt. Ik zou eerst diskutil list controleren en kijken of de container/het volume überhaupt wordt gedetecteerd. Als dat zo is, is Disk Drill een redelijke eerste poging, maar scan de fysieke schijf/container in plaats van alleen het grijs weergegeven volume als het volume niet kan worden gekoppeld. Als macOS alleen de USB-bridge ziet of de schijfcapaciteit onjuist is, is softwarematig herstel waarschijnlijk niet de juiste weg.