Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone en merkte dat Facebook Messenger veel ruimte inneemt. Als ik de Messenger-cache wis, worden dan foto’s, video’s, spraakberichten of bestanden verwijderd die ik uit chats heb gedownload, of worden alleen tijdelijke gegevens verwijderd? Ik wil opslagruimte opruimen zonder belangrijke media te verliezen.
Ja, het verwijderen en opnieuw installeren van Messenger is meestal het dichtst in de buurt van een echte cachewis voor die app op een iPhone. iOS geeft je niet hetzelfde soort knop Cache wissen als Android, dus wanneer Documents and Data van Messenger meerdere GB inneemt, moet je dat via iPhone-opslag beheren.
Als je eerst de minder ingrijpende optie wilt proberen, ga dan naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Messenger en kies Ruim app op. Daarmee wordt de app zelf verwijderd, maar je documenten, inloggerelateerde gegevens en andere opgeslagen appgegevens blijven behouden. Na het opnieuw installeren kan een deel van de tijdelijke rommel verdwenen zijn, maar het is niet altijd een volledige reset.
Voor een grondigere opschoning gebruik je Verwijder app vanuit hetzelfde opslagscherm, of houd Messenger op het beginscherm lang ingedrukt en verwijder het daar. Daarmee wis je de lokale gegevens die Messenger heeft opgeslagen, zoals gecachte foto's, video's, miniaturen, stickers en tijdelijke inlog-/sessiebestanden.
Waar mensen zich meestal zorgen over maken, is de chatgeschiedenis. Je echte Messenger-gesprekken worden niet in die cache opgeslagen. Ze zijn gekoppeld aan je account op de servers van Meta, dus nadat je de app opnieuw hebt geïnstalleerd en weer bent ingelogd, zouden je chats terug moeten komen. Het belangrijkste is dat je zeker weet dat je je wachtwoord kent en toegang hebt tot je tweefactorauthenticatie voordat je de app verwijdert. Lokaal gecachte media worden van de telefoon verwijderd, maar kunnen opnieuw worden gedownload wanneer je die chats later opent.
Dat gezegd hebbende, kan het legen van Messenger aanvoelen alsof het probleem is opgelost, maar alleen voor even. Messenger bouwt zijn cache opnieuw op terwijl je het gebruikt, omdat het wil dat chats, foto's, profielafbeeldingen, stickers en media snel laden. Dus als je telefoon nog steeds traag is nadat je Messenger opnieuw hebt geïnstalleerd, is de kans groot dat Messenger maar een deel van het opslagprobleem was.
In mijn geval bleef ik apps verwijderen en caches legen, en toch voelde de telefoon nog steeds vol aan. De echte rommel zat in mijn fotobibliotheek. Oude screenshots, dubbel lijkende foto's, burstfoto's, willekeurig opgeslagen afbeeldingen en grote video's namen veel meer ruimte in dan Messenger ooit deed. Het kwam zelfs op het punt dat het installeren van een iOS-update een probleem werd.
Dat handmatig uitzoeken zou eeuwig hebben geduurd, dus ik probeerde Clever Cleaner. Ik ben meestal behoorlijk wantrouwig tegenover schoonmaakapps, omdat veel ervan vol advertenties zitten of een gratis proefperiode pushen die uiteindelijk geld kost. Deze was echt gratis, zonder betaalmuur en zonder irritante advertenties.
Het nuttigste onderdeel voor mij was het tabblad Heavies. Het sorteert je video's en foto's op bestandsgrootte, iets wat iOS nog steeds niet erg handig maakt. Eén enorme video van 500 MB kunnen vinden is veel makkelijker dan een paar honderd kleine foto's verwijderen en je afvragen waarom er niets verandert.
Het tabblad Similars is ook handig. Het groepeert foto's die bijna hetzelfde zijn, zoals vijf opnames van hetzelfde onderwerp waarvan er maar één de moeite waard is om te bewaren. Je kunt de beste kiezen en de rest vrij snel verwijderen. Het helpt ook om oude screenshots op te ruimen, die je makkelijk vergeet totdat ze zich jarenlang hebben opgestapeld.
Privacy was nog een reden waarom ik het prima vond. Clever Cleaner verwerkt alles op de telefoon in plaats van je fotobibliotheek ergens anders naartoe te uploaden voor analyse.
Voor de duidelijkheid: het zal de cache van Messenger niet wissen en ook niet rommelen met appgegevens van Messenger. Daarvoor moet je Messenger nog steeds opruimen of opnieuw installeren. Maar als je dat al hebt gedaan en je iPhone nog steeds weinig ruimte heeft, is je galerij waarschijnlijk de betere plek om te kijken. Het opschonen van foto's en video's geeft je meestal een duurzamere oplossing dan steeds opnieuw appcaches bestrijden.
Het wissen van de Messenger-cache verwijdert geen media die je buiten Messenger hebt opgeslagen. Als je op Opslaan foto hebt getikt, een video in je filmrol hebt bewaard of een bestand naar de Bestanden-app hebt geëxporteerd, zou het verwijderen/opnieuw installeren van Messenger die kopieën niet moeten verwijderen. Die horen nu bij Foto’s of Bestanden, niet bij de appopslag van Messenger.
Wat het wel kan verwijderen, is de lokale Messenger-kopie: voorbeelden, miniaturen, geopende foto’s/video’s, gegevens van spraakberichten, bijlagen die je in de app hebt bekeken en andere zaken die Messenger bewaarde zodat ze de volgende keer sneller zouden laden. Na opnieuw installeren kan veel daarvan opnieuw uit de chat worden opgehaald, ervan uitgaande dat het bericht er nog staat en je account er toegang toe heeft. Dus gedownload is het lastige woord. Als je bedoelt gedownload binnen Messenger om te bekijken, ja, die lokale kopie kan verdwijnen. Als je bedoelt opgeslagen in Foto’s/Bestanden op je iPhone, nee.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met zeldzame dingen voordat je de app verwijdert, vooral oude bestanden, verdwijnende berichten, ingetrokken berichten of alles uit een chat waar je mogelijk geen toegang meer toe hebt. Als het belangrijk is, sla het dan eerst handmatig op. Voor normale Messenger-foto’s en -video’s die in oude chats staan, is het wissen van de app meestal vooral een opslagreset, geen verwijdering van het gesprek zelf.
Het vervelende nadeel is dat de iPhone-opslag mogelijk niet zoveel krimpt als je verwacht direct nadat je Messenger verwijdert. iOS kan traag zijn met het herberekenen van opslag, en Messenger kan een deel van zijn gegevens opnieuw opbouwen zodra je weer inlogt en opnieuw door chats scrolt.
Voor je eigenlijke vraag: het wissen van de lokale gegevens van Messenger kan media verwijderen die zijn opgeslagen binnen de appruimte van Messenger. Dat betekent de kopie die Messenger bewaarde zodat je een bijlage snel opnieuw kon openen, een spraakbericht kon afspelen zonder het opnieuw op te halen, of oude mediavoorbeelden kon zien. Het verwijdert geen foto die je hebt opgeslagen in de Foto’s-app, geen bestand dat je hebt opgeslagen in Bestanden, of een video die je ergens anders naartoe hebt geëxporteerd.
Het onderscheid dat ik zou gebruiken is:
Als het alleen binnen het Messenger-gesprek opent, beschouw het dan als tijdelijk.
Als het verschijnt in Foto’s, Bestanden, iCloud Drive, Google Drive, enz., dan is het niet langer alleen Messenger-cache.
Als het afkomstig was van een verdwijnend/vanish/verwijderd bericht, ga er dan niet van uit dat het terugkomt.
Ik zou een beetje terughoudend zijn met vertrouwen op Ruim app op hiervoor. App offloaden is prima als je alleen het apppakket wilt verwijderen, maar bij een opgeblazen Messenger-installatie laat het vaak precies de stapel Documenten en gegevens staan die je probeert kwijt te raken. Als het doel een echte opschoning is, is Verwijder app meestal de nuttigere optie. Vervelender, ja, maar schoner.
Voordat je het doet, open Messenger en sla alles wat je belangrijk vindt handmatig op. Vertrouw niet op het idee dat het nog wel in de chat zal staan bij oude bijlagen van verwijderde accounts, groepschats die je hebt verlaten, versleutelde chats, vanish-modus, of berichten die iemand heeft verwijderd. Normale foto’s en video’s in gewone chats worden meestal opnieuw geladen, maar de uitzonderingen zijn waar mensen de mist in gaan.
Een praktische manier om het zelf te controleren is om één belangrijke foto op te slaan in Foto’s, daarna Foto’s te openen en te bevestigen dat die daar echt staat. Hetzelfde geldt voor bestanden: open de Bestanden-app en controleer of het document buiten Messenger bestaat. Daarna zou het verwijderen van Messenger die kopieën niet moeten aantasten.
En geef iPhone-opslag na het opnieuw installeren een paar minuten voordat je het resultaat beoordeelt. Soms lijkt het alsof er niets is veranderd, en wordt het getal pas later bijgewerkt. De telefoon opnieuw opstarten kan er ook voor zorgen dat het opslagscherm wordt bijgewerkt.
Gebruik niet “Verwijder van beginscherm” en denk niet dat je daarmee iets hebt opgeruimd. Dat verbergt alleen het pictogram in de appbibliotheek. Als je de opslag van Messenger wilt verkleinen, moet je de app echt verwijderen via iPhone-opslag of App verwijderen kiezen in het appmenu.
De eerdere antwoorden hebben gelijk over het belangrijkste onderscheid: de eigen gecachte kopie van Messenger kan verdwijnen, maar alles wat je in Foto’s of Bestanden hebt opgeslagen, zou daar moeten blijven staan. Het verwarrende is dat Messenger bekeken media “gedownload” laat aanvoelen, zelfs wanneer die alleen in de appopslag van Messenger staan. Als je een video in een chat hebt geopend en die nu snel afspeelt, betekent dat niet per se dat die in je filmrol staat.
Ik zou Messenger zo benaderen: als je het item kunt vinden zonder Messenger te openen, is het waarschijnlijk veilig bij een herinstallatie van Messenger. Open Foto’s en zoek naar de afbeelding of video. Open Bestanden en controleer de map waarin je het document hebt opgeslagen. Als de enige manier waarop je weet hoe je erbij komt is door terug te scrollen door een Messenger-gesprek, ga er dan van uit dat het verwijderen van de app de lokale kopie kan wissen en Messenger dwingt om die later opnieuw op te halen.
De andere kleine valkuil zijn versleutelde chats en tijdelijke dingen. Gewone oudere gesprekken komen meestal terug nadat je inlogt, maar Messenger heeft in de loop der jaren verschillende modi gehad, en niet elke bijlage gedraagt zich als een normale foto die op de server staat in een gewone chat. Als het belangrijk is, vertrouw dan niet op cachegedrag. Sla het eerst op, controleer het buiten Messenger en verwijder daarna de app.
En nadat je die hebt verwijderd, moet je de vrije ruimte niet beoordelen op basis van het eerste getal dat je ziet. iPhone-opslag kan achterlopen, en Foto’s heeft ook een eigen map Recent verwijderd. Dus als je media uit Messenger opslaat in Foto’s en later duplicaten verwijdert, moet je Recent verwijderd mogelijk ook nog leegmaken voordat de ruimte echt terugkomt.