Mijn bestanden op de externe harde schijf zijn verdwenen en ik heb geen idee waarom

Mijn externe harde schijf werkte prima, maar toen ik hem vandaag aansloot, waren de meeste van mijn bestanden verdwenen en ik heb geen idee waardoor dat komt. De schijf wordt nog steeds op mijn computer weergegeven, dus ik hoop dat de gegevens er nog zijn. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom bestanden van mijn externe harde schijf zijn verdwenen en wat ik kan doen om ze veilig te herstellen.

Als Windows de schijf nog steeds ziet en er een normale stationsletter aan toewijst, zou ik daar een beetje geruststelling uit halen. Op basis van wat ik heb gezien, wijst dat vaak op een bestandssysteemprobleem, beschadigde maprecords of een ander logisch probleem, niet op een schijf die helemaal dood is. Ik heb dit eens gehad met een oude externe HDD. Leek leeg. De gebruikte ruimte was er nog steeds. De bestanden waren herstelbaar.

Wat ik als eerste niet zou doen, is proberen hem te repareren.

Herstel eerst je bestanden. Maak je pas daarna druk om het repareren van de schijf.

Een paar dingen die ik meteen zou vermijden:

1. Formatteer hem niet, zelfs niet als Windows met de formatteringsmelding komt.
  2. Schrijf niets nieuws naar de schijf.
  3. Voer CHKDSK nog niet uit. Ik heb gezien dat het het bestandssysteem opschoont, maar herstel ook moeilijker maakt, omdat het delen van de structuur herschrijft waaruit je juist gegevens probeert terug te halen.

Voordat je iets installeert of begint met scannen, controleer eerst de eenvoudige dingen:

1. Schakel Verborgen items in Verkenner in.
  2. Kijk naar de gebruikte ruimte van de schijf. Als de cijfers nog steeds ongeveer overeenkomen met wat je verwacht, staan je gegevens er vaak nog gewoon op.
  3. Vervang de USB-kabel of sluit hem op een andere poort aan. Klinkt dom, maar ik heb meegemaakt dat een slechte kabel een schijf half kapot deed lijken.

Als de bestanden nog steeds niet zichtbaar zijn en er geen back-up is, zou ik overstappen op herstelsoftware.

Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling eenvoudig was en ik me niet door tien herstelmodi heen hoefde te gokken. Het onderdeel dat ik het prettigst vond, was schijf-imaging. Als je externe schijf offline begint te gaan, extreem traag wordt of zich vreemd gedraagt tijdens het lezen, maak dan eerst een image. Dat geeft je een volledige kopie van de schijf op sectorniveau, waarna je de kopie scant in plaats van de originele schijf steeds opnieuw te belasten.

Dit is de volgorde die ik zou gebruiken:

1. Installeer Disk Drill op je interne hoofdschijf, of op een andere gezonde schijf. Installeer het niet op de probleemschijf.
  2. Start het en kies de externe schijf met de ontbrekende bestanden.
  3. Als de schijf instabiel aanvoelt, maak dan eerst een schijfimage met de ingebouwde tool en scan daarna het imagebestand.
  4. Als de schijf stabiel lijkt, klik dan op Zoeken naar verloren gegevens.
  5. Als er om het scantype wordt gevraagd, kies dan Universal Scan. Dat zou ik bijna elke keer doen. Het combineert meerdere herstelmethoden in één doorgang: zoeken naar verwijderde bestanden, beschadigde bestandssysteemrecords, controles op verloren partities en detectie van bestandssignaturen.
  6. Laat de scan voltooien. Grote schijven duren even. Ik weet het, het sleept zich voort.
  7. Bekijk de resultaten en controleer een paar bestanden via de preview, vooral de belangrijke. Ik test altijd eerst een paar foto’s, documenten of video’s voordat ik een grote batch herstel.
  8. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Zet ze tijdens het herstel nooit terug op dezelfde externe schijf.

Op Windows geeft Disk Drill je tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is om te testen of je ontbrekende bestanden zichtbaar zijn voordat je geld uitgeeft.

Zodra je belangrijke bestanden veilig zijn, zou ik pas nadenken over reparatie of een volledige herformattering. Als de schijf zich daarna nog steeds vreemd blijft gedragen, zou ik hem niet meer vertrouwen voor iets belangrijks. Ik zou hem vervangen.

Eén situatie waarin ik snel zou stoppen met zelf aanmodderen, is een vermoeden van hardwarefalen. Als de schijf klikt, schuurt, om de paar minuten de verbinding verbreekt, eeuwig nodig heeft om te reageren of uit Windows verdwijnt, zou ik hem loskoppelen en met rust laten. Software repareert geen falende hardware. Meer scans duwen een zwakke schijf soms alleen maar verder de afgrond in.

Als de bestanden veel betekenen, familiefoto’s, werkarchieven, oude projectmappen, dingen die je niet terugkrijgt, dan zou ik thuisherstel overslaan en naar een professionele datahersteldienst gaan. Duur, ja. Nog steeds de veiligere keuze wanneer de schijf zelf er ziek uitziet.

Als de schijf nog steeds wordt aangekoppeld en de normale capaciteit toont, zou ik controleren of de bestanden ontbreken of dat de bestandstabel kapot is. Dat zijn verschillende dingen. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je beter geen nieuwe gegevens kunt wegschrijven. Ik ben het ermee eens om formatteren over te slaan. Over CHKDSK ben ik wel iets minder streng. Ik gebruik het alleen nadat ik de belangrijke bestanden eraf heb gehaald, nooit ervoor.

Een paar extra controles die ik eerst zou doen:

1. Open Schijfbeheer.
    Kijk of de partitie nog steeds de juiste grootte en het juiste bestandssysteem toont. Als er RAW staat, wijst dat op corruptie.

2. Controleer de SMART-status.
    Gebruik CrystalDiskInfo of de tool van de schijffabrikant. Als je opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of oplopende leesfouten ziet, stop dan met rommelen met de schijf en kopieer de gegevens er zo snel mogelijk vanaf.

3. Probeer een andere computer.
    Zo sluit je een slechte USB-controller, een driverprobleem of een vreemd Windows-profielprobleem uit. Ik heb schijven op de ene pc leeg zien lijken en op een andere prima zien werken. Stom, maar het gebeurt.

4. Kijk in Logboeken.
    Windows-logboeken, Systeem. Filter op Disk, Ntfs, Kernel-PnP. Herhaalde I/O-fouten vertellen je meer dan Verkenner.

Als de bestanden nog steeds weg zijn, is Disk Drill een prima keuze. Ik zou het gebruiken voor een gegevensherstelpoging op een externe schijf, vooral als je gegevens van een corrupte harde schijf moet herstellen en ontbrekende bestanden van een externe HDD wilt terugzetten. Scan eerst, bekijk een voorbeeld van de bestanden en herstel ze daarna naar een andere schijf.

Als je mappen ook verdwenen nadat je de schijf op een tv, router, DVR of Mac hebt aangesloten, controleer dan de bestandsnamen en machtigingen. Sommige apparaten laten de schijf in een rommelige staat achter.

Dit kan ook helpen als je snel visueel wilt zien hoe je bestanden van een corrupte harde schijf kunt herstellen.

Als de gebruikte ruimte nog steeds overeenkomt met wat je verwacht, zijn je kansen meestal best goed. Als de schijf klikt of de verbinding verbreekt, stop dan en schakel een professional in.

Als de schijf nog steeds wordt gekoppeld en de verwachte capaciteit toont, zou ik ook controleren of dit een probleem met rechten/weergave is voordat je dieper gaat graven. Niet alles wat er “verwijderd” uitziet, is ook echt weg. Ik heb gezien dat Windows na een update een andere gebruikerscontext toewijst, en ineens lijken mappen leeg totdat eigendom/rechten zijn hersteld. Klik dus met de rechtermuisknop op een van de bovenste mappen als je er nog kunt zien, controleer Beveiliging en kijk of je account überhaupt toegang heeft.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno over niet naar de schijf schrijven. Waar ik het licht mee oneens ben, is dat mensen soms wat te snel naar softwarescans grijpen. Controleer eerst of de bestanden zijn omgezet in snelkoppelingen, vooral als de schijf ooit op een openbare pc of dubieuze machine is aangesloten. Malware doet dat graag. Voer ook dit uit in de Opdrachtprompt met de stationsletter van de externe schijf:

attrib -h -r -s /s /d X:\*.*

Vervang X door je stationsletter. Dat kan dingen zichtbaar maken als de bestanden alleen als verborgen/systeem waren gemarkeerd. Oude truc, werkt nog steeds vaker dan mensen denken.

Nog iets: controleer de prullenbak met tools die verwijderde items per schijf tonen, en doorzoek de schijf direct met jokertekens zoals *.jpg of *.docx vanaf de root. Soms is de mapstructuur kapot, maar worden de bestanden nog steeds geïndexeerd.

Als de basiscontroles niets opleveren, dan is Disk Drill inderdaad een goede volgende stap voor gegevensherstel van een externe harde schijf, vooral als de schijf zichtbaar is maar bestanden zijn verdwenen. Ik zou het gebruiken om eerst te bekijken wat herstelbaar is voordat je iets op de schijf wijzigt.

Ook de moeite waard om te lezen: echt succesverhaal over gegevensherstel van een externe harde schijf

Eén waarschuwing die bijna niemand genoeg noemt: als dit gebeurde vlak nadat veilig verwijderen mislukte, er stroomuitval was, of nadat de schijf op een tv was aangesloten, kan de mapstructuur gewoon door elkaar zijn geraakt en niet gewist zijn. Vervelend, maar te repareren. Als de schijf begint te klikken of Verkenner laat vastlopen, stop dan met ermee te rommelen, want dat is het moment waarop doe-het-zelf verandert in “waarom heb ik het erger gemaakt.”