Mina filer på den externa hårddisken försvann och jag har ingen aning om varför

Min externa hårddisk fungerade bra, men när jag anslöt den idag var de flesta av mina filer borta och jag har ingen aning om vad som orsakade det. Disken visas fortfarande på min dator, så jag hoppas att datan fortfarande finns kvar. Jag behöver hjälp med att förstå varför filer försvann från min externa hårddisk och vad jag kan göra för att återställa dem på ett säkert sätt.

Om Windows fortfarande ser enheten och ger den en normal bokstav skulle jag känna mig lite lugnare av det. Av det jag har sett pekar det ofta på ett filsystemstrul, trasiga mapposter eller något annat logiskt problem, inte på en enhet som är helt död. Jag hade en gammal extern HDD som gjorde så här. Den såg tom ut. Det använda utrymmet fanns fortfarande kvar. Filerna gick att återställa.

Det första jag inte skulle göra är att försöka reparera den.

Återställ dina filer först. Oroa dig för att fixa enheten efteråt.

Några saker jag skulle undvika direkt:

1. Formatera den inte, även om Windows visar formateringsprompten.
  2. Skriv inte något nytt till enheten.
  3. Kör inte CHKDSK ännu. Jag har sett det städa upp filsystemet men samtidigt göra återställningen svårare, eftersom det skriver om delar av strukturen som du försöker hämta data från.

Innan du installerar något eller börjar skanna, kontrollera det enkla först:

1. Aktivera dolda objekt i Utforskaren.
  2. Titta på enhetens använda utrymme. Om siffrorna fortfarande ser ungefär ut som du förväntar dig finns dina data ofta fortfarande där.
  3. Byt USB-kabel eller flytta den till en annan port. Det låter dumt, men jag har varit med om att en dålig kabel fått en enhet att se halvt trasig ut.

Om filerna fortfarande inte syns och det inte finns någon säkerhetskopia skulle jag gå vidare till återställningsprogram.

Jag skulle börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom upplägget var enkelt och jag inte behövde gissa mig fram genom tio återställningslägen. Den del jag gillade mest var diskavbildning. Om din externa enhet börjar kopplas från, blir extremt långsam eller beter sig konstigt vid läsning, skapa en avbild först. Då får du en fullständig kopia av enheten på sektornivå, och sedan skannar du kopian i stället för att belasta originaldisken om och om igen.

Det här är ordningen jag skulle använda:

1. Installera Disk Drill på din interna huvudenhet, eller på någon annan frisk disk. Installera det inte på problem-enheten.
  2. Starta det och välj den externa enheten med de saknade filerna.
  3. Om enheten känns instabil, skapa först en diskavbild med det inbyggda verktyget och skanna sedan avbildsfilen.
  4. Om enheten verkar stabil, klicka på Sök efter förlorade data.
  5. När det frågar efter skanningstyp, välj Universal Scan. Jag skulle göra detta nästan varje gång. Den kombinerar flera återställningsmetoder i en och samma körning, sökning efter raderade filer, skadade filsystemposter, kontroll av förlorade partitioner och upptäckt via filsignaturer.
  6. Låt skanningen bli klar. Stora enheter tar tid. Jag vet, det segar.
  7. Gå igenom resultaten och förhandsgranska några filer, särskilt de viktiga. Jag testar alltid ett par foton, dokument eller videor innan jag återställer en stor mängd.
  8. Spara återställda filer till en annan enhet. Lägg dem aldrig tillbaka på samma externa disk under återställningen.

På Windows ger Disk Drill dig upp till 100 MB gratis återställning, vilket räcker för att testa om dina saknade filer dyker upp innan du lägger pengar på det.

När dina viktiga filer är i säkerhet kan jag tänka på reparation eller en fullständig omformatering. Om enheten fortsätter att bete sig konstigt efter det skulle jag inte lita på den igen för något viktigt. Jag skulle byta ut den.

Ett läge där jag snabbt skulle sluta med gör-det-själv-spåret är misstänkt hårdvarufel. Om enheten klickar, skrapar, tappar anslutningen varannan minut, tar evigheter på sig att svara eller försvinner från Windows skulle jag koppla ur den och låta den vara. Programvara fixar inte hårdvara som håller på att ge upp. Fler skanningar kan ibland pressa en svag enhet ännu längre utför.

Om filerna betyder mycket, familjebilder, arbetsarkiv, gamla projektmappar, saker du inte kan få tillbaka, skulle jag hoppa över återställning hemma och gå till en professionell dataåterställningstjänst. Dyrt, ja. Fortfarande det säkrare valet när själva enheten ser sjuk ut.

Om enheten fortfarande monteras och visar normal kapacitet skulle jag kontrollera om filerna saknas eller om filtabellen är trasig. Det är olika saker. @mikeappsreviewer har rätt i att undvika att skriva ny data. Jag håller med om att hoppa över formatering. Jag är dock lite mindre strikt när det gäller CHKDSK. Jag använder det bara efter att jag har kopierat ut det viktiga, aldrig innan.

Några extra kontroller jag skulle göra först:

1. Öppna Diskhantering.
    Se om partitionen fortfarande visar rätt storlek och filsystem. Om den visar RAW tyder det på korruption.

2. Kontrollera SMART-hälsan.
    Använd CrystalDiskInfo eller enhetstillverkarens verktyg. Om du ser omallokerade sektorer, väntande sektorer eller läsfel som ökar, sluta pilla med enheten och kopiera ut data snabbt.

3. Prova en annan dator.
    Detta utesluter en dålig USB-kontroller, drivrutinsproblem eller något konstigt problem med Windows-profilen. Jag har sett enheter se tomma ut på en dator och vara helt okej på en annan. Dumt, men det händer.

4. Titta i Event Viewer.
    Windows-loggar, System. Filtrera på Disk, Ntfs, Kernel-PnP. Upprepade I/O-fel berättar mer än Utforskaren gör.

Om filerna fortfarande är borta är Disk Drill ett bra val. Jag skulle använda det för en dataåterställningsgenomsökning av en extern enhet, särskilt om du behöver återställa en korrupt hårddisk och få tillbaka saknade filer från en extern HDD. Skanna först, förhandsgranska filer och återställ sedan till en annan disk.

Om dina mappar dessutom försvann efter att du anslutit till en TV, router, DVR eller Mac, kontrollera filnamn och behörigheter. Vissa enheter lämnar disken i ett rörigt tillstånd.

Detta kan också hjälpa om du vill ha en snabb visuell guide om hur man återställer filer från en korrupt hårddisk.

Om använt utrymme fortfarande stämmer med vad du förväntar dig är oddsen vanligtvis ganska goda. Om enheten klickar eller kopplas från, sluta och anlita ett proffs.

Om enheten fortfarande monteras och visar den förväntade kapaciteten skulle jag också kontrollera om detta är ett behörighets-/visningsproblem innan jag går djupare. Allt som ser ut att vara raderat är inte faktiskt borta. Jag har sett Windows tilldela en annan användarkontext efter en uppdatering, och plötsligt ser mappar tomma ut tills ägarskap/behörigheter har rättats till. Så högerklicka på en av de översta mapparna om du fortfarande kan se några, kontrollera Säkerhet och se om ditt konto ens har åtkomst.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @caminantenocturno om att inte skriva till enheten. Där jag skiljer mig lite är att folk ibland hoppar till programvaruskanningar lite för snabbt. Kontrollera först om filerna har förvandlats till genvägar, särskilt om enheten någon gång har varit ansluten till en offentlig dator eller en skum maskin. Skadlig kod älskar att göra så. Kör också detta i Kommandotolken på den externa enhetens bokstav:

attrib -h -r -s /s /d X:\*.*

Byt ut X mot din enhetsbokstav. Det kan göra saker synliga igen om filerna bara var markerade som dolda/system. Gammalt trick, fungerar fortfarande oftare än folk tror.

En annan sak: kontrollera papperskorgen med verktyg som visar raderade objekt per enhet, och sök direkt på enheten med jokertecken som *.jpg eller *.docx från roten. Ibland är mappstrukturen trasig men filerna indexeras fortfarande.

Om de grundläggande kontrollerna misslyckas så är Disk Drill ett stabilt nästa steg för dataåterställning från extern hårddisk, särskilt om enheten är synlig men filerna har försvunnit. Jag skulle använda det för att förhandsgranska vad som går att återställa innan jag ändrar något på disken.

Också värt att läsa: verklig framgångshistoria om dataåterställning från extern hårddisk

En varning som ingen nämner tillräckligt ofta: om detta hände direkt efter att säker borttagning misslyckades, strömavbrott eller efter att den kopplats in i en TV, kan mappstrukturen bara vara omrörd, inte raderad. Irriterande, men går att fixa. Om enheten börjar klicka eller låser Explorer, sluta pilla med den eftersom det är då gör det själv blir till varför gjorde jag det värre.