Min eksterne harddisk fungerede fint, men da jeg tilsluttede den i dag, var de fleste af mine filer væk, og jeg aner ikke, hvad der forårsagede det. Drevet vises stadig på min computer, så jeg håber, at dataene stadig er der. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvorfor filer forsvandt fra min eksterne harddisk, og hvad jeg sikkert kan gøre for at gendanne dem.
Hvis Windows stadig kan se drevet og giver det et normalt drevbogstav, ville jeg tage en smule trøst i det. Ud fra det jeg har set, peger det ofte på rod i filsystemet, ødelagte mapperegistreringer eller et andet logisk problem, ikke et drev der er fuldstændig dødt. Jeg havde en gammel ekstern HDD, der gjorde det her. Den så tom ud. Den brugte plads var der stadig. Filerne kunne gendannes.
Det første jeg ikke ville gøre, er at prøve at reparere det.
Gendan dine filer først. Tænk på at fikse drevet bagefter.
Et par ting jeg ville undgå med det samme:
- Formatér det ikke, selv hvis Windows viser en formateringsprompt.
- Skriv ikke noget nyt til drevet.
- Kør ikke CHKDSK endnu. Jeg har set det rydde op i filsystemet og samtidig gøre gendannelse sværere, fordi det omskriver dele af den struktur, du prøver at hente data fra.
Før du installerer noget eller begynder at scanne, så tjek de nemme ting:
- Slå Skjulte elementer til i Stifinder.
- Kig på drevets brugte plads. Hvis tallene stadig ser nogenlunde ud som forventet, ligger dine data ofte stadig der.
- Skift USB-kablet eller flyt det til en anden port. Det lyder dumt, men jeg har oplevet, at et dårligt kabel fik et drev til at se halvt ødelagt ud.
Hvis filerne stadig ikke vises, og der ikke er nogen backup, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi layoutet var enkelt, og jeg ikke behøvede at gætte mig gennem ti gendannelsestilstande. Den del jeg bedst kunne lide, var disk imaging. Hvis dit eksterne drev begynder at falde af forbindelsen, blive ekstremt langsomt eller opføre sig mærkeligt under læsning, så lav først et image. Det giver dig en fuld kopi af drevet på sektorniveau, og så scanner du kopien i stedet for at belaste den originale disk igen og igen.
Det er den rækkefølge, jeg ville bruge:
- Installer Disk Drill på dit primære interne drev eller på en anden sund disk. Installer det ikke på problemdrevet.
- Start det, og vælg det eksterne drev med de manglende filer.
- Hvis drevet virker ustabilt, så lav først et disk image med det indbyggede værktøj, og scan derefter imagefilen.
- Hvis drevet virker stabilt, så klik på Søg efter mistede data.
- Når det spørger efter scanningstype, så vælg Universal Scan. Det ville jeg gøre næsten hver gang. Den samler flere gendannelsesmetoder i én gennemgang, søgning efter slettede filer, beskadigede filsystemposter, kontrol af mistede partitioner og registrering via filsignaturer.
- Lad scanningen blive færdig. Store drev tager noget tid. Jeg ved det, det trækker ud.
- Gennemgå resultaterne, og forhåndsvis et par filer, især de vigtige. Jeg tester altid et par billeder, dokumenter eller videoer, før jeg gendanner en stor bunke.
- Gem gendannede filer på et andet drev. Læg dem aldrig tilbage på den samme eksterne disk under gendannelsen.
På Windows giver Disk Drill dig op til 100 MB gratis gendannelse, hvilket er nok til at teste, om dine manglende filer dukker op, før du bruger penge.
Når dine vigtige filer er i sikkerhed, så ville jeg tænke på reparation eller en fuld omformatering. Hvis drevet bliver ved med at opføre sig mærkeligt bagefter, ville jeg ikke stole på det igen til noget vigtigt. Jeg ville udskifte det.
Et sted hvor jeg hurtigt ville stoppe gør-det-selv-sporet, er ved mistanke om hardwarefejl. Hvis drevet klikker, skurrer, mister forbindelsen hvert par minutter, tager evigheder om at svare eller forsvinder fra Windows, ville jeg koble det fra og lade det være. Software løser ikke defekt hardware. Flere scanninger kan nogle gange skubbe et svagt drev endnu længere ned ad bakke.
Hvis filerne betyder meget, familiebilleder, arbejdsarkiver, gamle projektmapper, ting du ikke får tilbage, ville jeg springe hjemmegendannelse over og gå til en professionel datagendannelsesservice. Dyrt, ja. Stadig det sikrere valg, når selve drevet ser sygt ud.
Hvis drevet stadig monteres og viser normal kapacitet, ville jeg tjekke, om filerne mangler, eller om filtabelen er ødelagt. Det er forskellige ting. @mikeappsreviewer har ret i at undgå at skrive nye data. Jeg er enig i at springe formatering over. Jeg er dog lidt mindre streng med CHKDSK. Jeg bruger det kun, efter jeg har hentet de vigtige ting ud, aldrig før.
Et par ekstra tjek, jeg først ville lave:
-
Åbn Diskhåndtering.
Se, om partitionen stadig viser den rigtige størrelse og filsystem. Hvis den viser RAW, peger det på korruption. -
Tjek SMART-status.
Brug CrystalDiskInfo eller drevproducentens værktøj. Hvis du ser omfordelte sektorer, ventende sektorer eller stigende læsefejl, så stop med at rode med drevet og kopiér dataene ud hurtigt. -
Prøv en anden computer.
Det udelukker en dårlig USB-controller, driverproblem eller et mærkeligt Windows-profilproblem. Jeg har set drev se tomme ud på én pc og være fine på en anden. Dumt, men det sker. -
Kig i Hændelsesfremviser.
Windows-logfiler, System. Filtrér efter Disk, Ntfs, Kernel-PnP. Gentagne I/O-fejl fortæller dig mere end Stifinder gør.
Hvis filerne stadig er væk, er Disk Drill et solidt valg. Jeg ville bruge det til en datagendannelsesrunde for et eksternt drev, især hvis du har brug for at gendanne en beskadiget harddisk og genskabe manglende filer fra en ekstern HDD. Scan først, forhåndsvis filer, og gendan derefter til en anden disk.
Hvis dine mapper også forsvandt efter tilslutning til et tv, en router, DVR eller Mac, så tjek filnavngivning og tilladelser. Nogle enheder efterlader disken i en rodet tilstand.
Dette kan måske også hjælpe, hvis du vil have en hurtig visuel forklaring på hvordan man gendanner filer fra en beskadiget harddisk.
Hvis brugt plads stadig matcher det, du forventer, er dine chancer som regel rimeligt gode. Hvis drevet klikker eller afbryder forbindelsen, så stop og få professionel hjælp.
Hvis drevet stadig monteres og viser den forventede kapacitet, ville jeg også tjekke, om dette er et problem med tilladelser/visning, før jeg går dybere. Ikke alt, der ser slettet ud, er faktisk væk. Jeg har set Windows tildele en anden brugerkontekst efter en opdatering, og pludselig ser mapper tomme ud, indtil ejerskab/tilladelser er rettet. Så højreklik på en af de øverste mapper, hvis du stadig kan se nogen, tjek Sikkerhed, og se om din konto overhovedet har adgang.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno om ikke at skrive til drevet. Hvor jeg er en smule uenig, er at folk nogle gange springer til softwarescanninger lidt for hurtigt. Tjek først, om filerne blev lavet om til genveje, især hvis drevet nogensinde har været tilsluttet en offentlig pc eller en mistænkelig maskine. Malware elsker at gøre det. Kør også dette i Kommandoprompt på bogstavet for det eksterne drev:
attrib -h -r -s /s /d X:\*.*
Erstat X med dit drevbogstav. Det kan gøre ting synlige igen, hvis filerne kun var markeret som skjulte/system. Gammelt trick, virker stadig oftere, end folk tror.
En anden ting: tjek papirkurven med værktøjer, der viser slettede elementer pr. drev, og søg direkte på drevet med jokertegn som *.jpg eller *.docx fra roden. Nogle gange er mappestrukturen ødelagt, men filerne bliver stadig indekseret.
Hvis de grundlæggende tjek mislykkes, så ja, Disk Drill er et solidt næste skridt til datagendannelse fra ekstern harddisk, især hvis drevet er synligt, men filerne er forsvundet. Jeg ville bruge det til at forhåndsvise, hvad der kan gendannes, før jeg ændrer noget på disken.
Også værd at læse: ægte succeshistorie om datagendannelse fra ekstern harddisk
En advarsel, som ingen nævner nok: hvis dette skete lige efter, at sikker fjernelse mislykkedes, strømsvigt eller tilslutning til et tv, kan mappestrukturen bare være rodet, ikke slettet. Irriterende, men det kan fikses. Hvis drevet begynder at klikke eller fryse Stifinder, så stop med at rode med det, for det er dér, gør-det-selv bliver til hvorfor gjorde jeg det værre.