Mijn WD My Passport werd plotseling niet meer correct weergegeven, en er staan belangrijke foto’s en werkbestanden op die ik nergens anders heb geback-upt. Ik probeer uit te zoeken of zelf dataherstel van een WD My Passport het risico waard is, of dat ik beter meteen naar een professional kan gaan voordat ik het erger maak.
Ik heb deze ellende eerder gehad met een WD My Passport, en ja, het wordt snel lelijk. Meestal gedragen deze schijven zich jarenlang prima. Dan stoppen ze op een dag, verdwijnen ze of beginnen ze vreemde fouten te geven, en zakt de moed je in de schoenen.
De eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruiken van de schijf. Als bestanden zijn verwijderd, of de schijf zich vreemd gedraagt, brengt elke extra schrijfactie meer van je gegevens in gevaar. Ik heb dit op de harde manier geleerd met een oud fotoarchief. Ik liet hem aangesloten, probeerde willekeurige oplossingen en maakte het erger.
Controleer de schijf voordat je iets anders doet
Klik in Windows met de rechtermuisknop op Start en open Schijfbeheer.
Wat je daar wilt zien, is dat de WD-schijf wordt vermeld met ongeveer de juiste grootte. Als die verschijnt, zelfs als de partitie beschadigd lijkt, heb je nog steeds een redelijke kans om het herstel zelf uit te voeren.
Als die helemaal niet verschijnt, of als hij klikt, knarst, zoemt, of op- en afspint, stop dan. Op dat moment zou ik het behandelen als hardwarestoringen. Software zal een defecte kop of een stervende printplaat niet repareren. Een dataherstellab is de veiligere optie.
Wat ik zou doen als de computer hem nog steeds ziet
Als de schijf wordt herkend, zou ik beginnen met herstelsoftware. Ik heb er in de loop der tijd heel wat geprobeerd, en voor een WD My Passport zou ik kiezen voor Disk Drill. De belangrijkste reden is dat het overweg kan met de bestandssystemen waarmee deze schijven meestal worden geleverd, NTFS, FAT32 en exFAT, en dat het minder vervelend is om doorheen te zoeken dan sommige van de oudere tools.
Download en installeer het op je hoofdcomputer. Installeer het niet op de WD-schijf waarvan je probeert te herstellen.
Open het programma en sluit daarna de My Passport aan.
Selecteer de schijf en start de scan met 'Zoeken naar verloren gegevens.'
Kies 'Universele scan' als je die optie krijgt. Het duurt langer, maar ik heb er betere resultaten mee gehad op beschadigde externe schijven.
Controleer tijdens het scannen alvast de gevonden bestanden. Ik ga meestal meteen naar 'Verwijderd of verloren' en 'Gereconstrueerd.' De voorbeeldweergave is erg belangrijk. Als een foto opent in de voorbeeldweergave, of een document er daar normaal uitziet, is de kans groot op een schoon herstel.
Markeer de bestanden die je wilt, klik op 'Herstellen' en sla ze ergens anders op. Niet terug op dezelfde WD-schijf. Ik weet dat dit vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het als ze in paniek zijn.
Twee andere tools die mensen vaak noemen
Voor kleine fouten zijn er lichtere opties.
Recuva is prima als je een paar bestanden hebt verwijderd en de schijf zelf nog normaal werkt. De interface oogt oud, en ik zou het niet vertrouwen voor ernstige corruptie, maar voor eenvoudige onbedoelde verwijdering is het snel en makkelijk.
TestDisk is degene die mensen noemen wanneer een partitie verdwijnt of de schijf plotseling als niet-geïnitialiseerd wordt weergegeven. Het is gratis, tekstgebaseerd en nogal meedogenloos. Ik heb gezien dat het een partitietabel herstelde en bestanden terugbracht zonder een volledige herstelronde, wat geweldig voelt wanneer het werkt. Ik heb ook gezien dat mensen aan de verkeerde instelling sleutelden en het probleem erger maakten. Dus ja, ga voorzichtig te werk.
Het onderdeel waar mensen de mist mee ingaan bij My Passport-schijven
Dit onderdeel is belangrijker dan de meeste handleidingen toegeven.
Haal de schijf niet uit de plastic behuizing, tenzij je het exacte gedrag van het model kent en daar een goede reden voor hebt. Veel My Passport-units gebruiken hardwareversleuteling op de USB-bridgeprint in de behuizing. Als je de losse schijf verwijdert en op een andere manier aansluit, worden de gegevens vaak weergegeven als rommel, RAW-ruimte of een leeg volume. Ik heb iemand dit zien doen in de veronderstelling dat de behuizing het probleem was, en dat maakte een slechte dag nog erger. Als de USB-poort beschadigd is, is het logischer om de printplaat te laten repareren door iemand met soldeervaardigheden dan die te omzeilen.
Als je via WD Security een wachtwoord hebt ingesteld, heb je dat nodig. Hier is geen slimme truc voor. De AES-256-hardwareversleuteling doet gewoon haar werk. Herstelhulpmiddelen kunnen de bestanden pas lezen nadat de schijf via WD’s eigen methode is ontgrendeld.
Herstel na de recovery je setup
Zodra je bestanden veilig zijn, maak dan een back-upplan waar je je aan houdt. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een tweede externe schijf helpt. OneDrive of Google Drive ook, voor de dingen die je het belangrijkst vindt. WD verwijst mensen tegenwoordig naar Acronis, en dat is prima, maar zelfs een gewone kopie van je belangrijke mappen naar een andere plek is beter dan deze hele paniekroutine opnieuw te moeten doen.
Als je schijf nog steeds in Schijfbeheer verschijnt en stil blijft, zou ik eerst software proberen. Als hij daar verdwenen is of vreemde geluiden maakt, zou ik hem niet blijven testen.
Ik zou dit opsplitsen in één vraag. Gaat de schijf fysiek kapot, of is het bestandssysteem in de war.
Als je WD My Passport normaal draait, ergens in Windows de juiste grootte toont en niet klikt, is zelf proberen de moeite waard. Als hij klikt, na een paar seconden wegvalt, vraagt om te formatteren of Verkenner volledig laat vastlopen, zou ik snel stoppen. Die symptomen worden vaak erger bij elke nieuwe verbinding.
Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met het scannen van de originele schijf als de data erg belangrijk is. Ik zou die eerst klonen, sector voor sector, naar een andere schijf, en daarna vanaf de kloon werken. Minder leesacties op een zwakke schijf. Betere kansen als hij halverwege verder achteruitgaat. Op Windows is HDD Raw Copy Tool de makkelijke optie. Op Linux of Mac is ddrescue de veiligere keuze als je er goed mee overweg kunt.
Als de schijf stabiel genoeg is om te lezen, is Disk Drill een degelijke keuze voor WD My Passport dataherstel. Het is makkelijker om bestanden te sorteren op voorbeeld en bestandstype dan bij veel oudere tools. Herstel naar een andere schijf. Nooit terug naar de Passport. Klinkt logisch, mensen doen het nog steeds.
Eén My Passport-valkuil. Haal de behuizing niet open tenzij je de exacte printplaatconfiguratie kent. Veel WD-modellen koppelen de USB-bridge aan hardwareversleuteling. Verander je het verbindingspad, dan zien je bestanden er versleuteld uit.
Voor een eenvoudige uitleg is deze handleiding voor Western Digital My Passport dataherstel prima: bekijk deze uitleg over WD My Passport dataherstel
Korte versie. Zelf doen is prima bij logische schade. Vreemde geluiden, verbindingslusjes, brandlucht, dode USB-poort zonder enige detectie, tijd voor het lab. Dat kost meer, maar dat geldt ook voor het onherstelbaar maken ervan.
Als het mijn WD My Passport was, zou ik doe-het-zelf als een misschien beschouwen, niet als een automatische ja.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque, maar ik ben iets voorzichtiger over wanneer je moet stoppen. Mensen horen “schijf wordt gedetecteerd” en nemen aan dat dat betekent dat het veilig is om eraan te blijven prutsen. Niet altijd. Een schijf kan nog steeds zichtbaar zijn en half dood zijn.
Mijn regel is vrij simpel:
- Doe-het-zelf is redelijk als de schijf normaal opstart, verbonden blijft en je ten minste sommige sectoren kunt lezen zonder vastlopers
- Doe-het-zelf is het niet waard als de schijf steeds de verbinding verbreekt, krankzinnig traag wordt, vreemd ruikt of klik- of tjilpgeluiden maakt
Ook zou ik CHKDSK, First Aid, scan and repair of een WD-hulpprogramma dat de schijf wil repareren vóór herstel niet uitvoeren. Dat soort dingen zijn voor nadat je bestanden veilig zijn, niet ervoor. Veel te veel mensen veranderen herstelbare gegevens in vermiste gegevens met die reparatiehulpmiddelen. Het is nogal meedogenloos.
Lees dit voordat je naar bestanden gaat scannen op waarom het maken van een volledige schijfkopie vóór gegevensherstel je bestanden kan redden. Eerst klonen is belangrijk omdat elke extra leesactie van een falende My Passport het herstel erger kan maken. Werk indien mogelijk vanaf de kopie, niet vanaf het origineel.
Als de schijf stabiel genoeg is, is Disk Drill een degelijke keuze voor gegevensherstel van WD My Passport omdat het makkelijker is om foto’s en documenten te bekijken dan bij sommige oudere tools. Ik zou het geen magie noemen, maar voor logische schade is het meestal een van de minder irritante opties.
Eén punt waarop ik sterker zou aandringen dan @mikeappsreviewer: als dit onvervangbare familiefoto’s of kritieke werkbestanden zijn, moet je budget op zijn minst omvatten dat je een lab overweegt voordat je gaat experimenteren. Doe-het-zelf is goedkoper, totdat het dat niet meer is.
Ik ben hier iets minder optimistisch dan @mikeappsreviewer. “Gedetecteerd” is niet hetzelfde als “gezond genoeg om op te experimenteren.”
Wat ik eerst zou beoordelen is het gedrag, niet alleen de zichtbaarheid:
- toont de juiste capaciteit en blijft online = misschien veilig voor doe-het-zelf
- verschijnt als 0 bytes, verdwijnt halverwege een scan of laat het hele systeem vastlopen = stoppen
- elk klikkend, tjirpend, herhaald opstarten/stoppen van de schijf = geen doe-het-zelf
Ik ben het eens met @sonhadordobosque en @viaggiatoresolare over één belangrijk punt: vermijd herstelacties vóór de recovery. Niet formatteren, geen CHKDSK, geen “schijf initialiseren” en geen WD-diagnose die metadata probeert te herstellen.
Eén ding dat ik zou toevoegen: controleer SMART met een alleen-lezen-tool als de schijf verbonden blijft. Als opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of leesfouten oplopen, is dat je waarschuwing dat de tijd beperkt is.
Voor puur softwarematige gevallen is Disk Drill een redelijke keuze.
Voordelen:
- eenvoudige bestandsvoorbeeldweergave
- goed voor foto’s/documenten op beschadigde logische volumes
- minder intimiderend dan tools in TestDisk-stijl
Nadelen:
- geen wondermiddel bij instabiele hardware
- diepe scans kunnen traag zijn
- betaalde herstelbeperkingen kunnen mensen irriteren
Dus ja, doe-het-zelf WD My Passport data recovery kan de moeite waard zijn, maar alleen als de schijf rustig en consistent is. Als de bestanden echt onvervangbaar zijn, zou ik mijn eigen tests heel vroeg afkappen en een lab overwegen voordat nieuwsgierigheid verandert in permanent verlies.