Nikon borttagen fotåterställning, vilken programvara rekommenderar du?

Jag råkade radera viktiga foton från min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och nu försöker jag hitta den bästa programvaran för att återställa raderade Nikon-foton. Bilderna är från en nylig fotografering och jag behöver verkligen ett säkert och pålitligt sätt att återställa dem från minneskortet utan att orsaka mer dataförlust. Vilket återställningsverktyg har fungerat för dig?

Ja, med begränsningar.

Det första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet direkt. Om ny data skrivs över den gamla fotodatan är det kört, oavsett om verktyget är gratis eller betalt. Jag lärde mig detta den hårda vägen för flera år sedan efter att ha tagit några till bilder på ett kort som jag hade tänkt återställa från. Dåligt drag. Så, inga fler bilder, kopiera inget till det och formatera inte om det.

Om du vill börja med det enklaste skulle jag först använda Disk Drill. Det är inte helt gratis, men på Windows får du upp till 100 MB återställning utan kostnad. För att testa hjälper det mycket. Du ser snabbt om dina Nikon-filer fortfarande finns där, och ibland räcker de 100 MB för att få tillbaka några JPEG-bilder eller ett par RAW-filer.

Det här skulle jag göra:

1. Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
  2. Installera Disk Drill på din dator, inte på SD-kortet.
  3. Starta det, välj SD-kortet och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
  4. Kör Universal Scan. För raderade filer eller en snabbformatering är det här vanligtvis den jag skulle lita på först.
  5. När skanningen är klar, öppna Granska hittade objekt och kontrollera Bilder.
  6. Om du fotograferar i RAW, sök efter .NEF också. Nikon-filer gömmer sig ofta bättre via filtilläggssökning än i mappvyn.
  7. Förhandsgranska det du hittar. Om förhandsvisningen öppnas korrekt skulle jag se det som ett gott tecken.
  8. Återställ filerna till datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort. Det känns självklart, men folk gör det.

Om du behöver mer än 100 MB och inte vill betala är PhotoRec det vanliga gratisvalet. Det fungerar. Jag har använt det. Lite fult, lite envist, men det plockar ut filer i fall där snyggare appar bara rycker på axlarna och ger upp. Nackdelen är att gränssnittet ser gammalt ut, förhandsvisningar saknas och filnamnen brukar komma tillbaka som generiskt skräp. Om du kan tänka dig att sortera igenom en hög senare är det ändå värt ett försök.

Några saker som folk ofta snubblar på:

1. Stöd för NEF spelar roll. Vissa gratis återställningsappar klarar JPEG fint och faller sedan ihop på RAW.
  2. Om en återställd NEF-fil inte går att öppna i standardappen Foton i Windows skulle jag inte kalla den död ännu. Prova först programvara med stöd för Nikon RAW.
  3. Om du även förlorat videor, kör Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den vanliga skanningen. Kameravideofiler blir ofta fragmenterade, och standardskanningar missar dem oftare än folk tror.

Innan du skannar något, kontrollera om bilderna redan finns någon annanstans. Jag har sett folk lägga en timme på återställning och sedan upptäcka att bilderna hela tiden låg i synkroniserad lagring. Titta igenom SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox och alla mappar på datorn där importer vanligtvis hamnar.

En sak till. Om kortet är fysiskt skadat, försvinner från systemet eller kopplas från under skanningen skulle jag stanna där. Gör det själv-återställning på instabil media går snabbt snett. Då är en återställningsverkstad det säkrare alternativet.

Så ja, gratis återställning är möjlig i vissa fall. Jag skulle börja med Disk Drill eftersom det är enkelt och ger dig en låg risk testkörning. Om du behöver en helt kostnadsfri väg förtjänar PhotoRec fortfarande sin plats, även om det känns lite som 2006.

Om kortet fortfarande monteras skulle jag också börja med Disk Drill, men jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle först göra en byte-för-byte-avbild av Nikon SD-kortet och sedan skanna avbilden, inte det aktiva kortet. Mindre belastning på mediet. Bättre om kortet börjar strula mitt under skanningen.

Min ordning är enkel.

1. Klona SD-kortet först med valfritt verktyg för diskavbildning.
  2. Skanna klonen med Disk Drill.
  3. Om Disk Drill hittar mappstrukturen och kan förhandsvisa dina NEF-filer, återställ därifrån.
  4. Om det missar något, använd PhotoRec som ett andra steg för filåterställning via carving.

Disk Drill är det bättre valet för de flesta eftersom det visar förhandsvisningar, håller återställningen organiserad och hanterar kamerakort väl. PhotoRec är gratis, men resultatet är rörigt och filnamnen kommer tillbaka förstörda. Suveränt för räddning, dåligt för förståndet.

Om din Nikon dessutom skrev till två kort, kontrollera plats 2 innan du gör något annat. Jag har sett folk få panik och sedan hitta RAW-filerna på backupkortet.

För alla som söker efter hur man återställer raderade filer från ett Nikon SD-kort är det här korta klippet helt okej: se den här genomgången av fotoåterställning från Nikon SD-kort

Ett tips till: återställ till SSD eller HDD på datorn, inte tillbaka till kortet. Låter självklart, men ja, folk gör fortfarande så.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer verkligen betonade tillräckligt: kontrollera kortets hälsa innan du går hårt åt återställningen. Om SD-kortet ger läsfel, går extremt långsamt eller slumpmässigt kopplar från, är återställningsprogram bara halva historien. I så fall skulle jag använda ett verktyg som kan läsa runt dåliga sektorer eller åtminstone övervaka SMART om kortläsaren exponerar det. Många fall av misslyckad återställning handlar egentligen om felande media, inte dålig programvara.

När det gäller programvara, ja, Disk Drill är ett bra första försök för återställning av raderade Nikon-bilder, mest eftersom det hanterar vanliga scenarier med kamerakort utan att du behöver slåss med gränssnittet. Jag håller dock inte helt med skaran som säger alltid PhotoRec som steg två. Om dina filer är viktiga och du tog RAW + JPEG kan det ibland vara värt att testa R-Studio före PhotoRec eftersom det kan bevara strukturen bättre på vissa kort. PhotoRec är bra, men det är också rörigt och kan dumpa tusentals omärkta filer överallt. Okej för räddning, irriterande som tusan i verkligheten.

Några Nikon-specifika saker som folk missar:

• Vissa Nikon-hus skapar sidecar- eller stödfiler vid sidan av NEF/JPEG. Återställ även dem om de finns.
  • Om du hade betygsättnings- eller skyddsinställningar i kameran, anta inte att de överlevde raderingen på något användbart sätt.
  • Om kortet formaterades om i kameran efter raderingen kan chanserna till återställning fortfarande vara ganska goda, men det beror på om det var en snabbformatering och om nya bilder togs efteråt. Den delen spelar stor roll.

Om du dessutom anslöt kameran direkt via USB och kortet inte visas korrekt, byt till en dedikerad kortläsare. Förvånansvärt vanlig lösning. Jag har sett kort som inte gick att återställa via kamerans anslutning och som sedan skannades fint i en kortläsare för 10 dollar. Dumt men sant.

En sak till, Nikon-användare glömmer ibland att kontrollera om en överföringsapp redan har kopierat förhandsvisningar eller fullständiga filer någonstans. Sök på din dator efter .NEF, .JPG och till och med efter fotodatum innan du lägger timmar på att återställa sådant du redan har importerat.

Om du vill ha fler åsikter från faktiska fotografer har den här tråden användbara tips om återställning av Nikon-bilder från yrkesfotografer.

Kort version: Disk Drill först, särskilt för att förhandsgranska återställningsbara Nikon RAW-filer. Om kortet är instabilt, sluta pilla med det och hantera medieproblemet först. Den delen förbises alldeles för ofta.

Jag är något mindre positiv till idén om PhotoRec som självklart andrahandsval från @nachtdromer och @techchizkid. Om dina Nikon-bilder är viktiga och kortet är stabilt skulle jag faktiskt först bedöma skanningen utifrån en sak: kan appen återställa intakta förhandsvisningar av dina NEF-filer med ursprungliga tidsstämplar eller ledtrådar om mappar. Det betyder mer än det råa antalet filer.

För det är Disk Drill fortfarande den mest praktiska utgångspunkten.

Fördelar med Disk Drill

• Lätt att snabbt avgöra om Nikon RAW-filer faktiskt går att återställa
  • Förhandsvisningar hjälper till att undvika att slösa tid på korrupta filer
  • Bättre organisering än carving-verktyg
  • Bra för raderade bilder och många fall med snabbformatering

Nackdelar med Disk Drill

• Full återställning är betald utöver gratisgränsen
  • Inte alltid bäst på svårt skadade kort
  • Kan hitta dubbletter eller extra skräp i djupa skanningar

Där jag håller med @mikeappsreviewer: sluta använda kortet omedelbart.
Där jag inte riktigt håller med: fixera dig inte för mycket vid valet av första app om själva kortet är tveksamt. Ett opålitligt SD-kort kan förvandla ett återställningsbart fall till ett hopplöst.

Mitt extra Nikon-specifika råd: kontrollera om kameran hade samtidig RAW till ett kort och JPEG till det andra, eller om du bytte inspelningsroller mitt under fotograferingen. Nikons menyinställningar kan skapa panik över saknade bilder när filerna i själva verket är uppdelade efter format eller kort.

Om du dessutom återställer NEF-filer och de inte går att öppna, prova Nikons programvara innan du antar att de är korrupta. Vissa appar klarar inte delvis återställda RAW-filer som Nikons verktyg fortfarande kan tolka.

Så ja, Disk Drill först. Men bekräfta kortets beteende och Nikons kortplatsinställningar innan du jagar återställningsspöken.