Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne den beste programvaren for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder. Bildene er fra en nylig fotografering, og jeg trenger virkelig en trygg og pålitelig måte å gjenopprette dem fra minnekortet på uten å forårsake mer datatap. Hvilket gjenopprettingsverktøy har fungert for deg?
Ja, med begrensninger.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Hvis nye data blir skrevet over de gamle bildedataene, gratisverktøy eller betalt verktøy, er det over. Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden etter å ha tatt noen flere bilder på et kort jeg egentlig skulle gjenopprette fra. Dårlig trekk. Så, ingen flere bilder, ikke kopier noe over på det, og ikke reformater det.
Hvis du vil ha det enkleste stedet å starte, ville jeg brukt Disk Drill først. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du opptil 100 MB gjenoppretting uten kostnad. For testing hjelper det mye. Du ser raskt om Nikon-filene dine fortsatt er der, og noen ganger er de 100 MB nok til å hente tilbake noen JPEG-er eller et par RAW-filer.
Det jeg ville gjort:
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på PC-en, ikke på SD-kortet.
- Start det, velg SD-kortet, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
- Kjør Universal Scan. For slettede filer eller et raskt format er dette vanligvis den jeg ville stolt på først.
- Når skanningen er ferdig, åpner du Se gjennom funne elementer og sjekker Bilder.
- Hvis du tar bilder i RAW, søk også etter .NEF. Nikon-filer skjuler seg ofte bedre med søk på filendelse enn i mappevisning.
- Forhåndsvis det du finner. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, ville jeg tatt det som et godt tegn.
- Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet. Det virker åpenbart, men folk gjør det.
Hvis du trenger mer enn 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det vanlige gratisvalget. Det fungerer. Jeg har brukt det. Litt stygt, litt sta, men det henter ut filer i tilfeller der penere apper bare trekker på skuldrene og gir opp. Ulempen er at grensesnittet ser gammelt ut, forhåndsvisninger mangler, og filnavnene kommer vanligvis tilbake som generisk rot. Hvis du er komfortabel med å sortere gjennom en haug senere, er det fortsatt verdt et forsøk.
Noen ting folk ofte snubler i:
- NEF-støtte er viktig. Noen gratis gjenopprettingsapper håndterer JPEG-er fint og faller så helt sammen på RAW.
- Hvis en gjenopprettet NEF-fil ikke åpnes i standard Bilder-appen i Windows, ville jeg ikke kalt den død ennå. Prøv programvare med støtte for Nikon RAW først.
- Hvis du mistet videoer også, kjør Advanced Camera Recovery i Disk Drill etter den vanlige skanningen. Kameravideofiler blir ofte fragmentert, og standardskanninger overser dem oftere enn folk forventer.
Før du skanner noe som helst, sjekk om bildene allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk bruke en time på gjenoppretting, og så oppdage at bildene lå i synkronisert lagring hele tiden. Se gjennom SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox og alle mapper på datamaskinen der importer vanligvis havner.
En ting til. Hvis kortet er fysisk skadet, forsvinner fra systemet eller kobler fra under skanning, ville jeg stoppet der. Gjør-det-selv-gjenoppretting på ustabile medier går fort galt. Da er et gjenopprettingsverksted den tryggere løsningen.
Så ja, gratis gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Jeg ville startet med Disk Drill fordi det er enkelt og gir deg en test med lav risiko. Hvis du trenger en helt kostnadsfri løsning, fortjener PhotoRec fortsatt plassen sin, selv om det føles litt som 2006.
Hvis kortet fortsatt monteres, ville jeg også startet med Disk Drill, men jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville først laget et byte-for-byte-avbildning av Nikon SD-kortet, og deretter skannet avbildningen, ikke det aktive kortet. Mindre belastning på mediet. Bedre hvis kortet begynner å oppføre seg ustabilt midt i skanningen.
Rekkefølgen min er enkel.
- Klon SD-kortet først med et hvilket som helst diskavbildningsverktøy.
- Skann klonen med Disk Drill.
- Hvis Disk Drill finner mappestrukturen og forhåndsviser NEF-filene dine, gjenopprett derfra.
- Hvis det mangler noe, bruk PhotoRec som en andre runde for filutskjæring.
Disk Drill er det beste valget for de fleste fordi det viser forhåndsvisninger, holder gjenopprettingen organisert og håndterer kamerakort godt. PhotoRec er gratis, men resultatet er rotete og filnavnene kommer tilbake ødelagt. Flott for berging, dårlig for tålmodigheten.
Hvis Nikon-en din også skrev til to kort, sjekk dessuten spor 2 før du gjør noe annet. Jeg har sett folk få panikk, og så finne RAW-filene på sikkerhetskortet.
For alle som søker etter hvordan man gjenoppretter slettede filer fra et Nikon SD-kort, er dette korte klippet brukbart: se denne gjennomgangen av bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort
Ett tips til: gjenopprett til SSD eller HDD på datamaskinen din, ikke tilbake til kortet. Høres opplagt ut, men ja, folk gjør det fortsatt.
Jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer egentlig understreket nok: sjekk kortets helsetilstand før du går hardt inn på gjenoppretting. Hvis SD-kortet gir lesefeil, går tregt eller kobler fra tilfeldig, er gjenopprettingsprogramvare bare halve historien. I så fall ville jeg brukt et verktøy som kan lese rundt dårlige sektorer eller i det minste overvåke SMART hvis kortleseren eksponerer det. Mange tilfeller av mislykket gjenoppretting skyldes faktisk sviktende lagringsmedium, ikke dårlig programvare.
Når det gjelder programvare, ja, Disk Drill er et solid første forsøk for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder, hovedsakelig fordi det håndterer vanlige scenarier med kamerakort uten at du må kjempe mot brukergrensesnittet. Jeg er litt uenig med dem som mener alltid bruk PhotoRec som nummer to. Hvis filene dine er viktige og du tok RAW + JPEG, kan det noen ganger være verdt å teste R-Studio før PhotoRec fordi det kan bevare strukturen bedre på noen kort. PhotoRec er flott, men det er også et kaos og kan dumpe tusenvis av umerkede filer overalt. Greit for berging, irriterende som bare det i praksis.
Noen Nikon-spesifikke ting folk overser:
- Noen Nikon-kamerahus oppretter sidecar- eller støttefiler ved siden av NEF/JPEG. Gjenopprett dem også hvis de finnes.
- Hvis du hadde vurderings-/beskyttelsesinnstillinger i kameraet, ikke anta at de overlevde slettingen på noen nyttig måte.
- Hvis kortet ble formatert på nytt i kameraet etter sletting, kan sjansene for gjenoppretting fortsatt være ganske gode, men det avhenger av om det var en hurtigformatering og om det ble tatt nye bilder etterpå. Den delen betyr veldig mye.
Hvis du koblet kameraet direkte til via USB og kortet ikke vises riktig, bytt også til en dedikert kortleser. Overraskende vanlig løsning. Jeg har sett kort som ikke kunne gjenopprettes via kameratilkobling, og som deretter ble skannet helt fint i en kortleser til 10 dollar. Dumt, men sant.
En ting til: Nikon-brukere glemmer noen ganger å sjekke om en overføringsapp allerede har kopiert forhåndsvisninger eller fullstendige filer et sted. Søk på PC-en din etter .NEF, .JPG, og til og med etter opptaksdato før du bruker timer på å gjenopprette ting du allerede har importert.
Hvis du vil ha flere meninger fra faktiske fotografer, har denne tråden nyttige tips om gjenoppretting av Nikon-bilder fra yrkesaktive fotografer.
Kortversjon: Disk Drill først, spesielt for forhåndsvisning av gjenopprettbare Nikon RAW-filer. Hvis kortet er ustabilt, slutt å rote med det og håndter medieproblemet først. Den delen blir altfor ofte oversett.
Jeg er litt mindre bullish på ideen om PhotoRec som nummer to uansett fra @nachtdromer og @techchizkid. Hvis Nikon-bildene dine betyr noe og kortet er stabilt, ville jeg faktisk vurdert skanningen ut fra én ting først: kan appen gjenopprette intakte forhåndsvisninger av NEF-filene dine med originale tidsstempler eller mappehint. Det betyr mer enn rå filantall.
For dette er Disk Drill fortsatt det mest praktiske utgangspunktet.
Fordeler med Disk Drill
- Enkelt å raskt se om Nikon RAW-filer faktisk kan gjenopprettes
- Forhåndsvisninger hjelper med å unngå å kaste bort tid på korrupte filer
- Bedre organisering enn carving-verktøy
- Bra for slettede bilder og mange tilfeller med rask formatering
Ulemper med Disk Drill
- Full gjenoppretting er betalt utover gratisgrensen
- Ikke alltid best på sterkt skadede kort
- Kan finne duplikater eller ekstra søppel i dype skanninger
Der jeg er enig med @mikeappsreviewer: slutt å bruke kortet umiddelbart.
Der jeg er litt uenig: ikke vær besatt av valget av den første appen hvis selve kortet er tvilsomt. Et ustabilt SD-kort kan gjøre en gjenopprettbar situasjon til en håpløs en.
Mitt ekstra Nikon-spesifikke råd: sjekk om kameraet hadde samtidig RAW til ett kort og JPEG til det andre, eller om du byttet opptaksroller midt under fotograferingen. Nikon-menyoppsett kan skape panikk om manglende bilder når filene faktisk er delt etter format/kort.
Hvis du gjenoppretter NEF-filer og de ikke vil åpnes, prøv også Nikon-programvare før du antar at de er korrupte. Noen apper sliter med delvis gjenopprettede RAW-filer som Nikon-verktøy fortsatt kan lese.
Så ja, Disk Drill først. Men bekreft kortets oppførsel og Nikon-innstillingene for kortplassene før du jager gjenopprettingsspøkelser.