Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg nåede at tage backup af dem, og nu prøver jeg at finde den bedste software til gendannelse af slettede Nikon-billeder. Billederne er fra en nylig fotografering, og jeg har virkelig brug for en sikker og pålidelig måde at gendanne dem fra hukommelseskortet på uden at forårsage yderligere datatab. Hvilket gendannelsesværktøj har virket for dig?
Ja, med begrænsninger.
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet med det samme. Hvis nye data bliver skrevet oven på de gamle fotodata, så er det slut, uanset om værktøjet er gratis eller betalt. Det lærte jeg på den hårde måde for flere år siden efter at have taget et par flere billeder på et kort, jeg egentlig ville gendanne fra. Dårlig idé. Så ingen flere fotos, ingen kopiering af filer over på det, ingen omformatering.
Hvis du vil starte det nemmeste sted, ville jeg først bruge Disk Drill. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du op til 100 MB gendannelse uden omkostninger. Til test hjælper det meget. Du kan hurtigt se, om dine Nikon-filer stadig er der, og nogle gange er de 100 MB nok til at hente et par JPEG-filer eller et par RAW-filer tilbage.
Det ville jeg gøre:
- Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet og sæt det i din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din pc, ikke på SD-kortet.
- Start det, vælg SD-kortet, og klik derefter på Søg efter mistede data.
- Kør Universal Scan. Ved slettede filer eller en hurtig formatering er det som regel den, jeg ville stole mest på først.
- Når scanningen er færdig, åbner du Gennemse fundne elementer og tjekker Billeder.
- Hvis du tager billeder i RAW, så søg også efter .NEF. Nikon-filer gemmer sig ofte bedre ved søgning på filendelse end i mappevisning.
- Forhåndsvis det, du finder. Hvis forhåndsvisningen åbner uden problemer, ville jeg tage det som et godt tegn.
- Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Skriv dem ikke tilbage til det samme SD-kort. Det virker indlysende, men folk gør det.
Hvis du har brug for mere end 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige gratis valg. Det virker. Jeg har brugt det. Lidt grimt, lidt stædigt, men det trækker filer ud i tilfælde, hvor pænere apps bare trækker på skuldrene og giver op. Ulempen er, at grænsefladen ser gammel ud, der mangler forhåndsvisninger, og filnavne kommer som regel tilbage som generisk rod. Hvis du er okay med at sortere gennem en bunke bagefter, er det stadig værd at prøve.
Et par ting, folk ofte snubler over:
- Understøttelse af NEF betyder noget. Nogle gratis gendannelsesapps klarer sig fint med JPEG-filer og falder så helt fra hinanden med RAW.
- Hvis en gendannet NEF-fil ikke vil åbne i standardappen Windows Fotos, ville jeg ikke kalde den død endnu. Prøv først software med understøttelse af Nikon RAW.
- Hvis du også har mistet videoer, så kør Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den normale scanning. Kameravideofiler bliver ofte fragmenteret, og standardscanninger overser dem oftere, end folk forventer.
Inden du scanner noget som helst, så tjek, om billederne allerede findes et andet sted. Jeg har set folk bruge en time på gendannelse og så opdage, at billederne hele tiden lå i synkroniseret lagring. Kig i SnapBridge, Nikon Image Space, Google Fotos, Dropbox og enhver mappe på din computer, hvor importer normalt havner.
Én ting mere. Hvis kortet er fysisk beskadiget, forsvinder fra systemet eller afbryder forbindelsen under scanning, ville jeg stoppe der. Gør-det-selv-gendannelse på ustabile medier går hurtigt galt. På det tidspunkt er et professionelt gendannelsesfirma den sikrere løsning.
Så ja, gratis gendannelse er mulig i nogle tilfælde. Jeg ville starte med Disk Drill, fordi det er nemt og giver dig en lavrisiko-test. Hvis du har brug for en helt gratis løsning, fortjener PhotoRec stadig sin plads, selv om det føles lidt som 2006.
Hvis kortet stadig kan monteres, ville jeg også starte med Disk Drill, men jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville først lave et byte-for-byte-image af Nikon SD-kortet og derefter scanne imaget, ikke det aktive kort. Mindre belastning på mediet. Bedre hvis kortet begynder at opføre sig ustabilt midt i scanningen.
Min rækkefølge er enkel.
- Klon SD-kortet først med et vilkårligt disk imaging-værktøj.
- Scan klonen med Disk Drill.
- Hvis Disk Drill finder mappestrukturen og kan forhåndsvise dine NEF-filer, så gendan derfra.
- Hvis det ikke finder det hele, så brug PhotoRec som et andet gennemløb til filudskæring.
Disk Drill er det bedste valg for de fleste, fordi det viser forhåndsvisninger, holder gendannelsen organiseret og håndterer kamerakort godt. PhotoRec er gratis, men outputtet er rodet, og filnavnene kommer tilbage ødelagte. Fantastisk til redning, dårligt for forstanden.
Hvis din Nikon desuden skrev til to kort, så tjek slot 2, før du gør noget som helst andet. Jeg har set folk gå i panik og så finde RAW-filerne på backup-kortet.
For alle, der søger efter, hvordan man gendanner slettede filer fra et Nikon SD-kort, er dette korte klip ganske fint: se denne gennemgang af fotogendannelse fra Nikon SD-kort
Et sidste tip: gendan til SSD eller HDD på din computer, ikke tilbage til kortet. Det lyder indlysende, men ja, folk gør det stadig.
Jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @nachtdromer rigtig understregede nok: tjek kortets tilstand, før du går hårdt til værks med gendannelse. Hvis SD-kortet giver læsefejl, er ekstremt langsomt eller tilfældigt kobler fra, er gendannelsessoftware kun halvdelen af historien. I så fald ville jeg bruge et værktøj, der kan læse uden om dårlige sektorer eller i det mindste overvåge SMART, hvis kortlæseren understøtter det. Mange tilfælde af mislykket gendannelse skyldes faktisk svigtende medier, ikke dårlig software.
Hvad angår software, så ja, Disk Drill er et solidt første forsøg til gendannelse af slettede Nikon-billeder, mest fordi det håndterer almindelige scenarier med kamerakort uden at få dig til at kæmpe med brugerfladen. Jeg er dog en smule uenig med dem, der siger altid PhotoRec som nummer to. Hvis dine filer er vigtige, og du har taget RAW + JPEG, kan R-Studio nogle gange være værd at teste før PhotoRec, fordi det på nogle kort kan bevare strukturen bedre. PhotoRec er fantastisk, men det er også noget rod og kan dumpe tusindvis af filer uden navne over det hele. Fint til redning, vanvittigt irriterende i virkeligheden.
Et par Nikon-specifikke ting, folk overser:
- Nogle Nikon-kamerahuse opretter sidecar- eller supportfiler sammen med NEF/JPEG. Gendan også dem, hvis de findes.
- Hvis du havde vurderings-/beskyttelsesindstillinger i kameraet, så gå ikke ud fra, at de overlevede sletningen på nogen brugbar måde.
- Hvis kortet blev reformateret i kameraet efter sletning, kan chancerne for gendannelse stadig være gode, men det afhænger af, om det var en hurtig formatering, og om der blev taget nye billeder bagefter. Den del betyder rigtig meget.
Hvis du også tilsluttede kameraet direkte via USB, og kortet ikke vises korrekt, så skift til en dedikeret kortlæser. Mærkeligt almindelig løsning. Jeg har set kort, der ikke kunne gendannes via kameraforbindelse, og som så blev scannet fint i en kortlæser til 10 dollars. Dumt, men sandt.
Én ting mere: Nikon-brugere glemmer nogle gange at tjekke, om en overførselsapp allerede har kopieret forhåndsvisninger eller fulde filer et sted hen. Søg på din pc efter .NEF, .JPG og endda efter optagedato, før du bruger timer på at gendanne ting, du allerede har importeret.
Hvis du vil have flere meninger fra rigtige fotografer, har denne tråd nyttige tips til gendannelse af Nikon-billeder fra arbejdende fotografer.
Kort version: Disk Drill først, især til forhåndsvisning af gendannelige Nikon RAW-filer. Hvis kortet er ustabilt, så hold op med at pille ved det og håndter medieproblemet først. Den del bliver alt for ofte overset.
Jeg er lidt mindre optimistisk omkring idéen om FotoRec som nummer to uanset hvad fra @nachtdromer og @techchizkid. Hvis dine Nikon-billeder betyder noget, og kortet er stabilt, ville jeg faktisk først vurdere scanningen ud fra én ting: kan appen gendanne intakte forhåndsvisninger af dine NEF-filer med originale tidsstempler eller mappehint. Det betyder mere end det rå filantal.
Til det er Disk Drill stadig det mest praktiske udgangspunkt.
Fordele ved Disk Drill
- Nemt hurtigt at se, om Nikon-RAW-filer faktisk kan gendannes
- Forhåndsvisninger hjælper med at undgå at spilde tid på beskadigede filer
- Bedre organisering end carving-værktøjer
- God til slettede billeder og mange tilfælde med hurtig formatering
Ulemper ved Disk Drill
- Fuld gendannelse er betalingskrævende ud over den gratis grænse
- Ikke altid det bedste valg ved alvorligt beskadigede kort
- Kan finde dubletter eller ekstra junk i dybe scanninger
Der, hvor jeg er enig med @mikeappsreviewer: stop straks med at bruge kortet.
Der, hvor jeg er lidt uenig: vær ikke besat af valget af den første app, hvis selve kortet er tvivlsomt. Et ustabilt SD-kort kan forvandle en sag, der kan gendannes, til en død sag.
Mit ekstra Nikon-specifikke råd: tjek, om kameraet havde samtidig RAW til det ene kort og JPEG til det andet, eller om du skiftede optageroller midt i optagelsen. Nikons menuopsætninger kan skabe panik om manglende billeder, når filerne faktisk er opdelt efter format/kort.
Hvis du også gendanner NEF-filer, og de ikke vil åbne, så prøv Nikon-software, før du antager, at de er beskadigede. Nogle apps går i stå på delvist gendannede RAW-filer, som Nikons værktøjer stadig kan fortolke.
Så ja, Disk Drill først. Men bekræft kortets opførsel og Nikons slotindstillinger, før du jagter gendannelsesspøgelser.