Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Nikon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik de beste Nikon-software voor het herstellen van verwijderde foto’s te vinden. De afbeeldingen zijn van een recente shoot en ik heb echt een veilige, betrouwbare manier nodig om ze van de geheugenkaart te herstellen zonder nog meer gegevensverlies te veroorzaken. Welke hersteltool heeft voor jou gewerkt?
Ja, met beperkingen.
Het eerste wat ik zou doen, is direct stoppen met het gebruik van de SD-kaart. Als er nieuwe gegevens over de oude fotodata heen worden geschreven, maakt het niet uit of je een gratis of betaald hulpmiddel gebruikt, dan is het voorbij. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd nadat ik nog even een paar extra foto’s maakte op een kaart waarvan ik bestanden wilde herstellen. Slechte zet. Dus geen nieuwe foto’s meer, er niets op kopiëren en niet opnieuw formatteren.
Als je de makkelijkste plek zoekt om te beginnen, zou ik eerst Disk Drill gebruiken. Het is niet volledig gratis, maar op Windows kun je tot 100 MB gratis herstellen. Om te testen helpt dat enorm. Je ziet snel of je Nikon-bestanden er nog zijn, en soms is die 100 MB genoeg om een paar JPEG’s of een paar RAW-bestanden terug te halen.
Wat ik zou doen:
- Haal de SD-kaart uit de Nikon en sluit hem met een kaartlezer aan op je computer.
- Installeer Disk Drill op je pc, niet op de SD-kaart.
- Start het, kies de SD-kaart en klik daarna op Search for lost data.
- Voer Universal Scan uit. Voor verwijderde bestanden of een snelle formattering is dit meestal de optie die ik als eerste zou vertrouwen.
- Als de scan klaar is, open je Review found items en controleer je Pictures.
- Als je in RAW fotografeert, zoek dan ook op .NEF. Nikon-bestanden zijn via zoeken op extensie vaak beter te vinden dan via mapweergave.
- Bekijk een voorbeeld van wat je vindt. Als de preview probleemloos opent, zou ik dat als een goed teken zien.
- Herstel de bestanden naar je computer of een andere schijf. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart. Klinkt logisch, maar mensen doen het toch.
Als je meer dan 100 MB nodig hebt en je niet wilt betalen, is PhotoRec de gebruikelijke gratis keuze. Het werkt. Ik heb het gebruikt. Een beetje lelijk, een beetje koppig, maar het haalt bestanden terug in situaties waarin mooiere apps het opgeven. De keerzijde is dat de interface er oud uitziet, previews ontbreken en bestandsnamen meestal verminkt terugkomen als generieke rommel. Als je het prima vindt om later door een stapel te moeten sorteren, is het nog steeds het proberen waard.
Een paar dingen waar mensen vaak over struikelen:
- NEF-ondersteuning is belangrijk. Sommige gratis herstelapps doen het prima met JPEG’s en vallen daarna compleet door de mand bij RAW.
- Als een hersteld NEF-bestand niet opent in de standaard Windows Foto’s-app, zou ik het nog niet meteen als verloren beschouwen. Probeer eerst software met ondersteuning voor Nikon RAW.
- Als je ook video’s kwijt bent, voer dan Advanced Camera Recovery uit in Disk Drill na de normale scan. Cameravideobestanden raken vaak gefragmenteerd, en standaardscans missen die vaker dan mensen verwachten.
Voordat je iets scant, controleer eerst of de foto’s niet al ergens anders bestaan. Ik heb mensen een uur zien besteden aan herstel, om daarna te ontdekken dat de opnamen al die tijd in gesynchroniseerde opslag stonden. Kijk in SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox en in elke map op je computer waar imports normaal terechtkomen.
Nog één ding. Als de kaart fysiek beschadigd is, uit het systeem verdwijnt of tijdens het scannen de verbinding verbreekt, zou ik daar stoppen. Zelf herstel proberen op instabiele media gaat snel mis. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere route.
Dus ja, gratis herstel is in sommige gevallen mogelijk. Ik zou beginnen met Disk Drill omdat het makkelijk is en je een test met weinig risico geeft. Als je echt een volledig gratis route nodig hebt, blijft PhotoRec zijn plek verdienen, ook al voelt het een beetje alsof het uit 2006 komt.
Als de kaart nog steeds wordt gekoppeld, zou ik ook met Disk Drill beginnen, maar op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou eerst een byte-voor-byte-image van de Nikon SD-kaart maken en daarna de image scannen, niet de live kaart. Minder belasting voor het medium. Beter als de kaart halverwege de scan kuren begint te vertonen.
Mijn volgorde is simpel.
- Kloon eerst de SD-kaart met een tool voor schijf-imaging.
- Scan de kloon met Disk Drill.
- Als Disk Drill de mapstructuur vindt en voorbeelden van je NEF-bestanden toont, herstel dan vanaf daar.
- Als het dingen mist, gebruik dan PhotoRec als tweede ronde voor file carving.
Disk Drill is voor de meeste mensen de betere keuze omdat het previews toont, herstel overzichtelijk houdt en goed met camerakaarten omgaat. PhotoRec is gratis, maar de output is rommelig en bestandsnamen komen verminkt terug. Geweldig voor redding, slecht voor je gemoedsrust.
Als je Nikon bovendien naar twee kaarten schreef, controleer dan slot 2 voordat je iets anders doet. Ik heb mensen in paniek zien raken en daarna de RAW’s op de back-upkaart zien vinden.
Voor iedereen die zoekt naar hoe je verwijderde bestanden van een Nikon SD-kaart kunt herstellen, is deze korte clip prima: bekijk deze uitleg over fotoherstel van een Nikon SD-kaart
Nog één tip: herstel naar de SSD of HDD op je computer, niet terug naar de kaart. Klinkt logisch, maar ja, mensen doen het nog steeds.
Ik zou één ding willen toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @nachtdromer echt genoeg benadrukten: controleer de gezondheid van de kaart voordat je vol op herstel inzet. Als de SD-kaart leesfouten geeft, tergend traag is of willekeurig de verbinding verbreekt, is herstelsoftware maar de helft van het verhaal. In dat geval zou ik een tool gebruiken die om slechte sectoren heen kan lezen of op zijn minst SMART kan monitoren als de kaartlezer dat ondersteunt. Veel gevallen van zogenaamd mislukt herstel zijn eigenlijk falende opslagmedia, niet slechte software.
Wat software betreft: ja, Disk Drill is een solide eerste keuze voor het herstellen van verwijderde Nikon-foto’s, vooral omdat het goed omgaat met veelvoorkomende scenario’s met camerakaarten zonder dat je hoeft te worstelen met de interface. Ik ben het echter niet helemaal eens met de groep die zegt altijd PhotoRec als tweede te gebruiken. Als je bestanden belangrijk zijn en je RAW + JPEG hebt geschoten, is het soms de moeite waard om R-Studio te testen vóór PhotoRec, omdat het op sommige kaarten de structuur beter kan behouden. PhotoRec is geweldig, maar het is ook rommelig en kan duizenden bestanden zonder labels overal neerzetten. Prima voor redding, maar in de praktijk bloedirritant.
Een paar Nikon-specifieke dingen die mensen missen:
- Sommige Nikon-camera’s maken sidecar- of ondersteuningsbestanden naast NEF/JPEG. Herstel die ook als ze aanwezig zijn.
- Als je beoordelingen of beveiligingsinstellingen in de camera had, ga er dan niet van uit dat die de verwijdering op een bruikbare manier hebben overleefd.
- Als de kaart na verwijdering in de camera opnieuw is geformatteerd, kan de kans op herstel nog steeds redelijk zijn, maar het hangt ervan af of het een snelle formattering was en of er daarna nieuwe foto’s zijn gemaakt. Dat deel is erg belangrijk.
Ook, als je de camera direct via USB hebt aangesloten en de kaart niet goed verschijnt, stap dan over op een aparte kaartlezer. Verrassend vaak de oplossing. Ik heb kaarten gezien die via de cameraverbinding niet herstelbaar leken en daarna prima werden gescand in een lezer van 10 dollar. Dom maar waar.
Nog iets: Nikon-gebruikers vergeten soms te controleren of een overdrachtsapp al voorbeelden of volledige bestanden ergens heeft gekopieerd. Zoek op je pc naar .NEF, .JPG en zelfs op opnamedatum voordat je uren besteedt aan het herstellen van bestanden die je al had geïmporteerd.
Als je meer meningen wilt van echte fotografen, heeft deze thread nuttige tips voor herstel van Nikon-foto’s van werkende fotografen.
Korte versie: eerst Disk Drill, vooral voor het bekijken van herstelbare Nikon RAW-bestanden. Als de kaart instabiel is, stop dan met ermee te rommelen en pak eerst het probleem met het opslagmedium aan. Dat wordt veel te vaak over het hoofd gezien.
Ik ben iets minder optimistisch over het idee “PhotoRec als tweede, wat er ook gebeurt” van @nachtdromer en @techchizkid. Als je Nikon-opnamen belangrijk zijn en de kaart stabiel is, zou ik de scan eigenlijk eerst op één ding beoordelen: kan de app intacte voorbeelden van je NEF-bestanden herstellen met originele tijdstempels of mapaanwijzingen. Dat is belangrijker dan het ruwe aantal bestanden.
Daarvoor is Disk Drill nog steeds het meest praktische startpunt.
Voordelen van Disk Drill
- Snel makkelijk te zien of Nikon RAW’s daadwerkelijk herstelbaar zijn
- Voorbeelden helpen voorkomen dat je tijd verspilt aan corrupte bestanden
- Betere organisatie dan carving-tools
- Goed voor verwijderde foto’s en veel snelle formatteergevallen
Nadelen van Disk Drill
- Volledig herstel is betaald boven de gratis limiet
- Niet altijd de beste keuze bij zwaar beschadigde kaarten
- Kan duplicaten of extra rommel vinden in diepe scans
Waar ik het eens ben met @mikeappsreviewer: stop onmiddellijk met het gebruik van de kaart.
Waar ik het een beetje oneens ben: fixeer je niet te veel op de keuze van de eerste app als de kaart zelf twijfelachtig is. Een instabiele SD-kaart kan van een herstelbaar geval een verloren zaak maken.
Mijn extra Nikon-specifieke advies: controleer of de camera gelijktijdig RAW naar de ene kaart en JPEG naar de andere opsloeg, of dat je halverwege de shoot van opnamefunctie bent gewisseld. Nikon-menu-instellingen kunnen paniek over “ontbrekende foto’s” veroorzaken terwijl de bestanden in werkelijkheid per formaat of kaart zijn gesplitst.
Als je bovendien NEF’s herstelt en ze niet openen, probeer dan Nikon-software voordat je uitgaat van corruptie. Sommige apps stikken in gedeeltelijk herstelde RAW’s die Nikon-tools nog wel kunnen verwerken.
Dus ja, Disk Drill eerst. Maar controleer het gedrag van de kaart en de Nikon-slotinstellingen voordat je herstelspoken gaat najagen.