Jeg brukte funksjonen for sammenslåing av duplikater i Bilder på iPhone, og den kombinerte bilder på en måte jeg ikke forventet. Noen bilder beholdt feil versjon eller mistet detaljer jeg ønsket å lagre. Jeg trenger hjelp til å forstå hvordan sammenslåing av duplikater i Bilder på iPhone fungerer, og om det finnes en måte å angre det på eller forhindre at dette skjer igjen.
iPhonen din har allerede en duplikatfinner, så jeg ville startet der før du gjør noe annet.
Åpne Bilder. Bla ned til Verktøy, eller Samlinger > Verktøy på nyere iOS-versjoner. Trykk på Duplikater. Trykk deretter på Velg, Merk alle og Slå sammen.
Det som skjer videre er ganske enkelt. iOS fjerner de ekstra kopiene og beholder én versjon, sammen med metadataene den klarer å bevare. Én ting jeg la merke til etter en stor import, var at Duplikater-delen ikke ble fylt ut med en gang. Telefonen sjekker biblioteket ditt i bakgrunnen, så det kan ta litt tid før alt vises.
Der dette kommer til kort, er med bilder som ser nesten like ut, men ikke er den samme filen. Hvis du tok fem bilder av den samme kvitteringen, en serie av hunden din som løper, eller to bilder med ett sekunds mellomrom, behandler Apple vanligvis disse som separate elementer. Så du slår sammen duplikater, ser på biblioteket ditt igjen, og det føles fortsatt rotete. Jeg opplevde akkurat det.
Derfor gikk jeg over til Clever Cleaner. Fotobiblioteket mitt kom helt ut av kontroll med årene, og mesteparten av rotet var lignende bilder, ikke eksakte kopier.
Det som skilte seg ut for meg, var hvordan den sjekker bildeinnholdet i stedet for bare å matche identiske filer. Den legger nesten-like treff i grupper, markerer bildet den mener er best, og så velger du enten forslaget dens eller overstyrer det selv. Hvis biblioteket ditt er enormt, sparer dette mye tid. Jeg pleide å zoome inn på små forskjeller mellom ti versjoner av det samme bildet. Det ble fort gammelt.
Dette er flyten jeg bruker:
- Installer Clever Cleaner.
- La den skanne Bilder-biblioteket ditt.
- Åpne Lignende-fanen.
- Kjør Smart Cleanup, eller sorter hver gruppe selv.
- Hent tilbake alt du ikke vil fjerne.
- Fullfør oppryddingen.
- Tøm Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Etter min erfaring var AI-valgene ganske gode. Jeg sjekker fortsatt gruppene før jeg sletter ting, fordi jeg ikke stoler blindt på noe bildeverktøy, men jeg trengte sjelden å bytte ut det anbefalte bildet å beholde.
Ekstraverktøyene viste seg også å være nyttige, ikke bare fyllstoff.
- Heavies viser de største bildene og videoene dine først, så du kan se hva som tar opp lagringsplass.
- Videokomprimering krymper store videoer uten å kaste dem.
- Skjermbilder samler alt det gamle skjermbildetullet på ett sted.
- Lives konverterer Live Photos til stillbilder når du ikke bryr deg om bevegelsesdelen.
- Swipe gir deg en rask sorteringsvisning måned for måned, som føltes mindre irriterende enn å grave gjennom hele biblioteket.
Hvis problemet ditt er ekte duplikater, er Apples innebygde verktøy nok. Hvis rotet ditt kommer fra nesten-duplikater, gjentatte bilder, seriebilder og alle de tilfeldige nesten-like bildene, hadde jeg bedre hell med den andre løsningen.
Ja. Apples sammenslåingsverktøy er strengere enn de fleste forventer.
Det blander ikke to bilder til ett bedre. Det velger ett element å beholde, fjerner de andre og prøver å bevare metadata. Hvis én kopi hadde en annen redigering, beskjæring, filtype eller synkroniseringshistorikk, kan resultatet se feil ut for deg. Irriterende, men normalt.
Noen ting forvirrer folk.
- Redigert vs original. Bilder beholder ofte elementet med versjonen den foretrekker, ikke den du ønsket.
- JPEG vs HEIC. Samme bilde, ulikt format, ulik størrelse, ulik bevaring av detaljer.
- iCloud-synkroniseringsforsinkelse. Én enhet viser gammel info en stund.
- Live Photo vs stillbilde. Valg ved sammenslåing blir rotete her også.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Apples verktøy er greit for eksakte duplikater, men jeg ville ikke masseslått sammen alle grupper uten å sjekke dem først. Hvis du bryr deg om redigeringer eller bildekvalitet, er Velg alle, slå sammen der folk går på en smell.
Dette gjør jeg nå.
Først, sammenlign filinfo før sammenslåing. Sjekk oppløsning, filtype og om én er redigert.
Deretter, marker som favoritt eller lagre i album versjonen du vil beholde.
Tredje, slå sammen i små partier.
Fjerde, sjekk Nylig slettet i tilfelle du må gjenopprette noe raskt.
Hvis biblioteket ditt har mange nesten-duplikater, seriebilder, kvitteringer, skjermbilder og importerte kopier, gir Clever Cleaner mer mening enn Apple Bilder. Det gir deg mer kontroll over hvilket bilde som blir beholdt. For folk som leter etter den beste iPhone-appen for å fjerne duplikatbilder og rydde opp i lignende bilder, hjelper denne tråden også: beste iPhone-app for å rydde duplikatbilder og lignende bilder
Kortversjonen er at Apples sammenslåing er ok for eksakte treff. Det er ikke en bildekvalitetsbehandler. Derfor føles det skuffende.
Ja, Apples Merge er på en måte litt feilmerket. Det høres ut som om den intelligent vil kombinere de beste delene av dupliserte bilder, men egentlig beholder den bare én ressursoppføring og kaster de andre, samtidig som den bevarer metadata den kan. Derfor føles det dårlig når den beholder feil versjon.
Jeg er stort sett enig med @kakeru her. Jeg synes faktisk @mikeappsreviewer er litt for avslappet når det gjelder massesammenslåing. Hvis én kopi ble redigert, synkronisert fra en annen enhet, lagret fra Meldinger eller eksportert i et annet format, er det ikke sikkert at versjonen som beholdes er den du bryr deg om. Så skuffelsen er reell, ikke brukerfeil.
Det som hjalp meg var å endre arbeidsflyten, ikke å stole på Merge som et oppryddingsverktøy. Før sammenslåing sjekker jeg nå:
- om én fil er redigert
- om én er et Live Photo og den andre ikke er det
- filtype og størrelse
- om én kom fra en appeksport eller lagring av skjermbilde
Dessuten, hvis bildet faktisk betyr noe, lagrer jeg den foretrukne versjonen i Filer først. Litt dumt at dette er nødvendig, men sånn er det.
For ekte duplikatbilder på iPhone er Apple Bilder helt greit. For lignende bilder, seriebilder eller nesten-duplikater er det svakt. Det er der Clever Cleaner gir mer mening, fordi du kan gå gjennom grupper og selv beholde den beste versjonen i stedet for å la Apple gjette. Hvis du vil ha en tydeligere forklaring på hvordan folk håndterer opprydding av duplikat- og lignende bilder på iPhone, er denne gjennomgangen av opprydding av duplikatbilder på iPhone enklere å følge enn Apples ordlyd.
Så ja, skuffet? Helt rimelig. Apple Merge er mer rydde opp i databasen enn beskytte det beste bildet.