Min Mac APFS-stasjon sluttet å monteres etter et krasj, og Diskverktøy kan ikke reparere den. Jeg må gjenopprette viktige filer før jeg reformaterer, så jeg ser etter et pålitelig APFS-datagjenopprettingsverktøy som fungerer på macOS.
Slutt å bruke APFS-stasjonen med en gang. Det er det viktigste. Hvis du slettet en mappe og allerede har tømt Papirkurven, kan dataene fortsatt ligge der, men bare til noe overskriver dem. Å kopiere nye filer til den samme stasjonen, installere apper på den eller fortsette å jobbe fra den kan gjøre gjenoppretting mye vanskeligere.
For APFS-gjenoppretting er Disk Drill vanligvis et av de bedre alternativene å prøve først. APFS er litt mer krevende enn eldre filsystemer, og et verktøy som kan lese APFS riktig har bedre sjanse til å hente tilbake filer med de opprinnelige navnene og mappene, i stedet for å gi deg en enorm haug med tilfeldige filnavn.
Den grunnleggende fremgangsmåten vil være:
- Installer Disk Drill på en annen stasjon, ikke APFS-stasjonen du prøver å gjenopprette fra.
- Koble den eksterne APFS-stasjonen til Mac-en din. Hvis det er den interne stasjonen din, gi Disk Drill Full Disk Access når macOS ber om det.
- Velg APFS-volumet i Disk Drill og kjør Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres. Ikke stopp etter de første resultatene, spesielt ikke på en større stasjon.
- Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem, hvis mulig.
- Gjenopprett filene til en annen stasjon. Lagre aldri gjenopprettede filer tilbake på den samme APFS-disken.
Sjekk også sikkerhetskopiene dine før du bruker for mye tid på gjenopprettingsprogramvare. Hvis du bruker Time Machine, er det den enkleste veien. Det er også verdt å sjekke etter APFS-øyeblikksbilder, siden macOS i noen tilfeller kan beholde lokale øyeblikksbilder. Hvis den slettede mappen finnes i ett av dem, er gjenoppretting derfra ryddigere enn å kjøre en filgjenopprettingsskanning.
Den store haken er TRIM på SSD-er. Hvis de slettede dataene lå på en SSD, kan macOS tømme disse slettede blokkene i bakgrunnen. Når det har skjedd, kan gjenopprettingsprogramvare vanligvis ikke hente tilbake disse filene. Derfor bør du slutte å bruke Mac-en eller SSD-en så snart du oppdager at noe mangler. På en vanlig ekstern harddisk er sjansene for gjenoppretting generelt bedre fordi HDD-er ikke fungerer på samme måte.
Hvis Disk Drill ikke finner filene, prøv PhotoRec som reservealternativ. Det er gratis, og det kan gjenopprette mye, men det bevarer egentlig ikke APFS-mappestrukturen eller filnavnene fordi det jobber med filsignaturer. Så du kan få dataene tilbake, men å sortere dem etterpå kan bli rotete.
Hvis stasjonen klikker, mister tilkoblingen eller bare vises av og til, ikke fortsett å skanne den. Det peker mer mot et maskinvareproblem, og gjør-det-selv-forsøk kan gjøre ting verre. Da er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Mange tilbyr gratis vurdering og vilkår som ingen data, ingen betaling, men kostnadene kan variere fra rundt $300 til godt over $1,000 avhengig av hva som er galt. For en frisk stasjon der dette bare var en utilsiktet sletting, er programvare likevel det jeg ville prøvd først.
Det irriterende forbeholdet er at gjenopprettingsapper kan gjøre en ustabil disk verre bare ved å lese hver blokk. Hvis APFS-disken sluttet å montere etter en krasj, ville jeg først sjekket om den høres frisk ut og holder seg tilkoblet. Hvis den kobler fra, klikker, blir veldig varm eller viser I/O-feil, klon/lag et image av den til en annen disk før du kjører Disk Drill eller noe annet. Disk Drill er et rimelig valg for APFS hvis maskinvaren er stabil, men ikke behandle selve skanningen som harmløs. Kjør det fra en annen Mac eller en annen oppstartsdisk, lagre gjenopprettede filer et annet sted, og hvis disken fysisk oppfører seg dårlig, slutt å rote med den og gå rett til et gjenopprettingsverksted.
Om APFS-volumet var kryptert, betyr svært mye her. Hvis FileVault var aktivert, er alle verktøy, inkludert Disk Drill, bare nyttige hvis de kan se APFS-containeren og du fortsatt har passordet eller gjenopprettingsnøkkelen. Ikke slett, ikke initialiser, og ikke opprett et nytt APFS-volum når macOS ber deg om det. Jeg ville først sjekket diskutil list og sett om containeren/volumet i det hele tatt blir oppdaget. Hvis det gjør det, er Disk Drill et greit første forsøk, men skann den fysiske disken/containeren i stedet for bare det nedtonede volumet hvis volumet ikke vil monteres. Hvis macOS bare ser USB-broen eller diskapasiteten er feil, er programvaregjenoppretting sannsynligvis feil vei å gå.