Ik heb enkele foto’s op mijn iPhone verwijderd en daarna de optie Recent verwijderd/prullenbak legen gebruikt. Ik weet niet zeker of verwijderde foto’s op de iPhone nog automatisch 30 dagen worden bewaard, of dat het legen van de prullenbak ze meteen verwijdert. Ik heb hulp nodig om te begrijpen of er een manier is om ze te herstellen.
Ja, dit is zo'n iPhone-ding dat veel irritanter aanvoelt dan het zou moeten zijn. Er is niet één enkele knop Leeg prullenmand zoals op een Mac of Windows-pc. Verwijderde bestanden zitten verspreid over verschillende apps, dus je moet ze allemaal apart wissen als je die opslagruimte echt terug wilt.
De grootste boosdoener is meestal Foto's. Verwijderde foto's en video's verdwijnen niet meteen echt. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan, en in die tijd nemen ze nog steeds ruimte in.
Als je een nieuwere iOS-versie gebruikt en het niet kunt vinden, open dan Foto's, ga naar Collecties of scroll omlaag door de bibliotheek en kijk dan onderaan bij Hulpprogramma's. Tik op Recent verwijderd. Mogelijk wordt om Face ID of je toegangscode gevraagd. Als je daar eenmaal bent, tik je op Selecteer, daarna op de drie puntjes en vervolgens op Verwijder alles. Dat is het deel dat daadwerkelijk ruimte vrijmaakt.
Notities en Bestanden hebben ook hun eigen map met verwijderde items. Tik in Notities steeds op de terugpijl totdat je bij het scherm Mappen komt en zoek dan naar Recent verwijderd. Ga in de Bestanden-app naar Bladeren, kijk onder Locaties en open Recent verwijderd. Die blijven meestal ook ongeveer 30 dagen staan.
Controleer ook Berichten, want die wordt makkelijk vergeten. Sinds iOS 16 kunnen verwijderde sms'jes in een apart verwijderd gedeelte blijven staan. Open Berichten, tik bovenaan op Wijzig of op het filterpictogram en kies dan Toon recent verwijderd. Als je veel video's verzendt of ontvangt, kan dit verrassend veel opslagruimte innemen.
Voor Mail hangt het af van het account. Ga naar Postbussen, open elk account zoals Gmail of iCloud en zoek daarna de map Prullenmand. Meestal moet je op Wijzig tikken en daarna op Verwijder alles.
Als je iPhone al vol zit en traag is, kan dat alles nog erger laten aanvoelen. iOS heeft wat vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, cache, logboeken en andere systeemgegevens. Als Systeemgegevens enorm groot lijkt in de opslaginstellingen, probeer dan een gedwongen herstart. Je persoonlijke bestanden worden niet verwijderd, maar het kan wel wat tijdelijke rommel opruimen waarvoor geen duidelijke verwijderknop bestaat.
Handmatig Foto's, Notities, Bestanden, Berichten en Mail nalopen werkt, maar het is vervelend. Ik probeerde het vroeger zelf bij te houden en miste alsnog dingen. Toen mijn telefoon zo traag werd dat zelfs de camera openen een gedoe was, ging ik op zoek naar iets makkelijkers.
Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken. De reden dat ik het ben blijven gebruiken, is dat het echt gratis is, zonder om de paar seconden advertenties en zonder abonnementsmuur alleen maar om dingen te verwijderen.
Het tabblad Heavies is handig omdat het foto's en video's op grootte sorteert, zodat je eerst de grootste bestanden kunt verwijderen. Het tabblad Similars gebruikt AI om bijna identieke foto's te vinden, zoals al die net iets verschillende opnames die je van hetzelfde hebt gemaakt. Het laat ook de exacte bestandsgrootte van schermafbeeldingen en foto's zien, waardoor je veel makkelijker ziet wat ruimte inneemt.
Ik vind het ook fijn dat het alles op het apparaat verwerkt, dus het stuurt je foto's niet naar een willekeurige server alleen om ze te scannen.
Het legen van de ingebouwde mappen met verwijderde items is het eerste wat ik zou doen, maar als de opslag daarna nog steeds een rommeltje is, is Clever Cleaner zeker het bekijken waard. Bij mij maakte het merkbaar verschil.
Het legen van Recent verwijderd slaat de 30 dagen over. Die periode van 30 dagen geldt alleen na de eerste verwijdering, wanneer de foto in dat album staat te wachten tot deze verloopt. Als je naar Recent verwijderd gaat en Alles verwijderen kiest, of daar geselecteerde onderdelen verwijdert, behandelt iOS dat als definitieve verwijdering uit Foto’s. Het aandachtspunt is iCloud-foto’s: als dat is ingeschakeld, kan verwijderen daar ook de verwijdering synchroniseren naar je andere Apple-apparaten. Gebruik Leeg prullenmand dus niet als knop voor opslagopschoning, tenzij je zeker weet dat je die foto’s niet terug nodig hebt.
Verwacht niet dat de 30 dagen blijven doorlopen nadat je Recent verwijderd hebt geleegd. De timer van 30 dagen is in feite alleen een respijtperiode zolang de items nog in dat album Recent verwijderd staan. Zodra je daarheen gaat en ze opnieuw verwijdert, heb je Foto’s opgedragen ze permanent te verwijderen.
Waar mensen vaak de mist in gaan, is dat permanent niet altijd betekent dat elk spoor op datzelfde moment overal verdwijnt. Het betekent dat ze niet langer herstelbaar zouden moeten zijn vanuit de map Recent verwijderd van de Foto’s-app. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt die verwijdering meestal gesynchroniseerd op apparaten die dezelfde Apple ID gebruiken. Als het andere apparaat offline is, kan het later bijwerken wanneer het weer verbinding maakt.
De kleine kanttekening die volgens mij het vermelden waard is: opslagcijfers kunnen achterlopen. Je kunt Recent verwijderd legen en toch nog een tijdje zien dat Foto’s of Systeemgegevens veel ruimte inneemt. Dat betekent niet per se dat de foto’s nog in de prullenbak staan. iOS heeft mogelijk tijd nodig om de opslag opnieuw te berekenen, miniaturen in de cache te wissen of de synchronisatie van de verwijdering af te ronden. Een herstart kan er soms voor zorgen dat het opslagscherm wordt bijgewerkt, maar het is geen magische knop om verwijderde bestanden terug te halen.
Back-ups zijn het andere verwarrende punt. Als je vóór het verwijderen een iCloud-reservekopie of computerback-up had, kunnen die foto’s in die oudere back-up staan, afhankelijk van je iCloud-foto’s-instellingen en wat daarin was opgenomen. Maar dat is iets anders dan de map Recent verwijderd van 30 dagen. Een volledige back-up terugzetten alleen om foto’s terug te krijgen kan nieuwere gegevens vervangen, dus dat is niet iets waar ik luchtig mee om zou gaan.
Dus het praktische antwoord is:
Verwijderen uit bibliotheek: gaat ongeveer 30 dagen naar Recent verwijderd.
Verwijderen uit Recent verwijderd: verwijderd uit herstel in Foto’s.
iCloud-foto’s aan: verwijdering kan synchroniseren naar andere Apple-apparaten.
Opslag verandert niet meteen: normaal, geef het wat tijd of start opnieuw op.
Ik zou hier ook voorzichtig zijn met opschoonapps. Iets als Clever Cleaner kan nuttig zijn om grote video’s of vergelijkbare foto’s te vinden voordat je ze verwijdert, maar als je Recent verwijderd al hebt geleegd, gaat het die foto’s niet terugbrengen. Op dat moment kijk je naar back-ups, een ander gesynchroniseerd apparaat dat nog niet is bijgewerkt, of niets.
Verwijderen uit je hoofdbibliotheek is het geval van misschien ben ik van gedachten veranderd; verwijderen uit Recent verwijderd is het geval van ik meende het. De 30 dagen beginnen niet opnieuw en lopen niet door nadat je dat album hebt geleegd. Controleer ook andere foto-apps waarmee je synchroniseert, zoals Google Photos, want die kunnen hun eigen prullenbak hebben die losstaat van Apple Photos.