Rekommendationer för videåterställning från SD-kort utifrån personlig erfarenhet?

Jag råkade förlora viktiga videor från mitt SD-kort efter ett överföringsproblem, och nu saknas vissa filer eller går inte att öppna. Jag letar efter rekommendationer för videåterställning från SD-kort baserade på verkliga personliga erfarenheter, särskilt verktyg som fungerade bra för skadade eller raderade videofiler. Jag behöver verkligen hjälp med att lista ut det säkraste alternativet innan jag gör situationen värre.

Jag förlorade ett klipp en gång eftersom jag fortsatte filma efter att jag märkte att det var borta. Dåligt drag. Om din video försvann från ett minneskort är det första jag skulle göra att sluta röra kortet.

Raderade videofiler ligger ofta fortfarande kvar där ett tag. Det som ändras först är filtabellen. Kameran eller kortet markerar utrymmet som ledigt, och sedan börjar nya inspelningar ta över det. Om inget nytt hamnar ovanpå de gamla uppgifterna finns det fortfarande en chans att återställa dem.

1. Sluta använda kortet direkt

Gör detta först:

1. Sluta spela in.

2. Ta inte heller några bilder.

3. Formatera inte kortet.

4. Ta ut det ur kameran.

Jag har sett människor förlora material som hade kunnat återställas eftersom de fortsatte använda kortet i tio minuter till och tänkte att ett klipp till inte skulle spela någon roll. Det gör det.

2. Kontrollera om datorn fortfarande ser kortet

Sätt kortet i en kortläsare och anslut den till datorn.

Om Windows säger att kortet behöver formateras, eller visar det som RAW, få inte panik än. Återställningsappar kan ofta fortfarande skanna kort i det tillståndet. Det viktigaste är om enheten visas över huvud taget.

Om kortet inte visas någonstans skulle jag inte fortsätta att ansluta det om och om igen. Vid den punkten brukar en återställningsverkstad oftast vara mer rimlig.

3. Börja med återställningsprogram

För raderade videofiler skulle jag börja med Disk Drill.

Anledningen är dess läge för Advanced Camera Recovery. Många kameror sparar inte långa videor i ett enda prydligt block. De sprider delar av filen över kortet. Resultatet blir fragment utspridda överallt. Vissa verktyg hittar delarna men misslyckas när det är dags att bygga om en fil som du kan öppna.

Det här läget skapades för just den röran. Det försöker sätta ihop fragmenterad video igen till spelbara filer. Av det jag har sett spelar detta störst roll för material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams och liknande utrustning.

Stegen är ganska raka:

1. Anslut kortet med en kortläsare.

2. Öppna Disk Drill.

3. Välj minneskortet.

4. Välj Advanced Camera Recovery.

5. Kör skanningen.

6. Förhandsgranska vad den hittar.

7. Spara återställda videor på en annan enhet.

Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Jag gjorde detta en gång för flera år sedan med foton. Det var dumt, och det kostade mig en del av återställningen.

4. Om det första verktyget missar saker, prova ett annat

Ingen enskild återställningsapp hittar allt. Jag har varit med om att ett verktyg missat klipp medan ett annat hittade dem på samma kort.

1. PhotoRec är gratis. Nackdelen är rörig utdata. Du förlorar ofta ursprungliga filnamn och mappstruktur.

2. R-Studio går djupare och ger dig mer kontroll, även om gränssnittet känns lite klumpigt i början.

3. DiskGenius hjälper när kortet verkar vara logiskt skadat, särskilt vid problem med partitioner eller filsystem.

Olika verktyg skannar på olika sätt. Om en körning inte hittar klippet du behöver är det värt att prova en andra app.

5. Skapa först en avbild av kortet om materialet är viktigt

Om detta är bröllopsmaterial, kundarbete, reseklipp som du inte kan göra om eller något liknande, bör du skapa en avbild av kortet innan du börjar med upprepade skanningar.

En byte-för-byte-avbild är en exakt kopia av kortet. Sedan kör du återställningsförsök på kopian i stället för att belasta originalmediet om och om igen. Dataåterställningsexperter gör detta av en anledning. Det håller det nuvarande tillståndet fryst.

6. Vet när programvara är fel val

Gör det själv-återställning fungerar oftast bäst för logiska problem som dessa:

1. Du raderade videon av misstag.

2. Kortet formaterades.

3. Filsystemet blev skadat.

4. Kortet visas som RAW.

5. Kortet ser normalt ut, men videorna saknas.

Jag skulle stanna upp och överväga en återställningstjänst om något av detta händer:

1. Kortet är böjt, sprucket eller fysiskt skadat.

2. Det blir snabbt varmt.

3. Din dator upptäcker det inte alls.

4. Det fortsätter att kopplas från under skanningar.

5. Materialet är viktigt nog för att gissningar är en dålig idé.

När hårdvaruproblem visar sig blir återställningsförsök hemma oftast mer riskfyllda. Om filerna är viktiga är det ofta smartare att ge upp tidigt i stället för att peta på kortet tills inget finns kvar.

Jag skulle först göra en sak som @mikeappsreviewer inte betonade tillräckligt. Klona SD-kortet innan du kör flera skanningar. På opålitliga kort gör upprepade läsningar saker värre. Jag använder USB Image Tool eller Win32 Disk Imager för detta. Skapa en fullständig imagefil och testa sedan återställningsappar på imagen, inte på kortet. Det räddar dig om kortet börjar koppla från mitt under skanningen.

För saknade eller trasiga videofiler är Disk Drill fortfarande ett av de bättre valen, särskilt om överföringen misslyckades och filsystemet blev rörigt. Jag håller inte med om att börja med PhotoRec om du inte är desperat. Det drar fram massor av skräp och filnamnen blir en röra. Bra om det ska vara gratis, irriterande för videojobb.

Det som fungerade för mig en gång:

1. Skapa en image av kortet.
  2. Kör chkdsk bara på imagekopian, aldrig på originalet.
  3. Skanna med Disk Drill.
  4. Om videor återställs men inte går att öppna, reparera dem med Untrunc eller Grau Video Repair.

Många återställda MP4-filer misslyckas eftersom moov-atomen är skadad, inte för att videodatan är borta. Reparationsverktyg kan ibland fixa det.

Om ditt kort läser långsamt, kopplar från eller visar 0 byte, hoppa över gör det själv. Dags för labb.

Också värt att titta på om du vill ha en enkel förklaring av videoåterställning från minneskort:
hur man återställer raderade videor från ett SD-kort

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @caminantenocturno, men en sak jag skulle lägga till utifrån mitt eget kaos: ibland är de saknade videorna inte faktiskt raderade, de är bara halvkopierade eller så blev indexet skadat under överföringen. I så fall är återställningsprogram som kan förhandsgranska klipp innan återställning mycket mer användbara än att bara dumpa tusentals hittade filer i en mapp.

Disk Drill fungerade bäst för mig på ett SD-kort från en Sony-kamera, främst eftersom det hittade de faktiska videofragmenten och lät mig sortera igenom dem utan totalt kaos. Jag provade Recuva först eftersom folk alltid säger börja gratis, och ärligt talat var det ganska värdelöst för kameravideo. Bra för dokument, inte särskilt bra för trasigt SD-material.

Jag håller också delvis inte med om att använda chkdsk i närheten av detta för tidigt. Även på en klon använder jag det bara om jag har att göra med uppenbara konstigheter i filsystemet och redan har en sparad avbildning. Annars kan det fixa saker på ett sätt som hjälper Windows mer än dina videor.

Om återställda filer inte går att öppna, kontrollera VLC:s reparationsförsök för AVI eller remuxa MP4/MOV med ffmpeg innan du antar att det är kört. Det räddade mig en gång.

Om du också vill ha mer verklighetsnära råd om återställning av SD-kortsvideo från användare, är den tråden värd att läsa.

En vinkel som jag tycker att @caminantenocturno, @voyageurdubois och @mikeappsreviewer bara berörde lite lätt: kontrollera om videorna faktiskt är kompletta men bara saknar kamerans sidecar-/indexstruktur. Det händer ofta med Sony-, Canon- och Panasonic-mappträd. Folk ser “saknade klipp” när det verkliga problemet är att appen eller operativsystemet inte längre känner igen metadatalayouten.

Det jag skulle prova innan du går för långt:

• Öppna kortet och leta efter dolda mappar som PRIVATE, DCIM, AVCHD, MP_ROOT, CLIP
  • Kopiera hela mappstrukturen till en hårddisk
  • Testa uppspelning inifrån den kopierade strukturen med VLC eller kameratillverkarens importverktyg

Jag håller inte riktigt med om idén att varje dålig överföring betyder att man direkt ska gå till filkarvning. Ibland ger karvning dig frikopplade videobitar när det ursprungliga fullständiga klippet fortfarande finns där men refereras felaktigt.

Om du faktiskt behöver återställningsprogramvara är Disk Drill ett stabilt val, främst eftersom dess videohantering är mindre kaotisk än hos många av de billigare verktygen.

Fördelar med Disk Drill:

• Bra stöd för förhandsvisning
  • Lättare att sortera återställd video
  • Bättre med skadade filsystem på minneskort än grundläggande undelete-verktyg
  • Advanced Camera Recovery kan hjälpa med fragmenterat material

Nackdelar med Disk Drill:

• Betalt om du vill ha full återställning
  • Djupskanningar kan ta ett tag
  • Förhandsvisning är ingen garanti för att den slutliga filen är perfekt

Min grova ranking utifrån faktisk frustrationsnivå:

• Disk Drill för det enklaste seriösa försöket
  • R-Studio om du vill ha mer kontroll
  • PhotoRec bara om du accepterar fult resultat och förlorade filnamn

Om filer återställs men inte går att öppna skulle jag först prova att remuxa med ffmpeg innan fullständiga reparationsverktyg. Snabbt test, ibland räcker det.