Jeg prøver at gendanne mistede billedfiler fra et CompactFlash-kort, efter at billeder pludselig forsvandt under en overførsel. Kortet indeholder vigtige billeder, som jeg skal bruge til arbejde, og jeg håber, at nogen kan anbefale de bedste trin eller den bedste software til datagendannelse fra CF-kort, der faktisk virker.
Jeg fotograferer events professionelt, og ja, få ting føles værre end at skubbe et CompactFlash-kort ind i en kortlæser og ikke se noget som helst, eller en grim besked om korruption. Jeg har oplevet det efter lange jobs, efter bryllupper, efter opgaver hvor der ikke var nogen ny chance. Den gode nyhed er, at filerne ofte stadig ligger der. Du skal stoppe med at pille ved kortet og gendanne dem på den rigtige måde.
Hvis du vil have den hurtigste vej med mindst muligt besvær, ville jeg starte med dedikeret gendannelsessoftware i stedet for at hoppe mellem tilfældige gratisværktøjer. Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det, der overbeviste mig, var måden det håndterede store RAW-sæt som CR2, NEF og ARW på, plus opsplittede videoklip fra optagelser med højere bitrate. PhotoRec trak faktisk data ud for mig en enkelt gang, men det dumpede alt i én stor bunke med omdøbte filer, hvilket var brutalt at sortere igennem. Recuva var fin til de basale ting, men faldt derefter helt igennem på professionelle kameraformater. Disk Drill føltes mindre rodet, og forhåndsvisningen sparede mig tid, fordi jeg kunne tjekke filerne, før jeg gendannede dem.
Hvad jeg ville gøre først
- Installer gendannelsesappen på din computers hoveddrev. Læg den på dit interne drev eller en anden sund disk. Installer ikke noget på CF-kortet.
- Lav et fuldt image af kortet. Hvis kortet er ustabilt, langsomt eller giver læsefejl, så opret først en byte-for-byte-sikkerhedskopi. Scan imaget, ikke kortet. Den lærte jeg sent, og den er vigtig.
- Kør scanningen. Vælg CF-kortet eller den imagefil, du har lavet, og lad derefter scanningen blive færdig. Afbryd den ikke, bare fordi du bliver utålmodig.
- Forhåndsvis det, den finder. Åbn billeder og videoer i resultaterne, og tjek, hvad der er intakt, før du gendanner noget.
- Gendan til et andet drev. Gem de reddede filer på din SSD, harddisk eller eksterne lagring. Skriv dem aldrig tilbage på det samme CF-kort.
Mens scanningen kører, er her den del, folk ofte laver fejl med. Korruption betyder ofte, at filsystemets oversigt er beskadiget, ikke selve billeddataene. Så din opgave er at undgå at overskrive noget og holde kortet stabilt længe nok til at få dataene ud af det.
Regler jeg ikke ville bryde
- Stop med at bruge kortet. Ingen testbilleder. Ingen sletning. Ingen et sidste burst for at se, om det stadig virker. Hver skrivning udsætter gamle filer for risiko.
- Formatér det ikke, når computeren beder om det. Brug en kortlæser, ikke kameraets USB-kabel. Hvis Windows eller macOS viser en forespørgsel om formatering, så tryk nej. Jeg ved, at den forespørgsel ser ud, som om den hjælper. Det gør den ikke.
- Tjek, om systemet stadig kan se kortet. På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Hvis kortet vises med den forventede størrelse, har gendannelsessoftware stadig en god chance. Hvis computeren slet ikke registrerer det, eller kortet har fået fysisk skade, er du ude i laboratorieniveau, og en tjeneste som CleverFiles datagendannelse begynder at give mere mening.
- Forvent, at nogle gendannede videoer er mærkelige. Billeder kommer ofte tilbage i bedre stand end video. Hvis et klip ikke vil åbne, så prøv VLC Media Player og indstil det til altid at reparere beskadigede AVI-filer. Ved ødelagte headers hjalp Untrunc mig engang med et ødelagt filsæt fra en optager. Det er grimt, men værd at prøve.
- Reparér først kortet, når filerne er i sikkerhed. Når alt er kopieret ud og kontrolleret, kan du tage dig af kortet. CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac kan måske rydde filsystemfejl. Det meste af tiden formaterer jeg kortet i kameraet, før jeg bruger det igen. Hvis kortet bliver ved med at opføre sig mærkeligt, pensionerer jeg det. Risikoen er det ikke værd.
Så ja, gå ikke i panik, men improvisér heller ikke her. Tag kortet ud, scan det ordentligt, gendan til et andet drev, og tjek filerne, før du gør noget som helst andet. Jeg har før reddet optagelser tilbage fra CF-kort, der så helt døde ud. Langsomt og forsigtigt vinder her.
Hvis billederne forsvandt under overførslen, ville jeg også se på kortlæseren og overførselsvejen, ikke kun kortet. Jeg har set billige USB-kortlæsere forårsage delvis beskadigelse af mapper, mens billeddataene forblev intakte. Så ja, gendan først, men skift kortlæser, før du gør noget andet.
@mikeappsreviewer dækkede det vigtigste gendannelsesforløb. Jeg er uenig på ét punkt. Jeg ville teste 2 værktøjer, ikke holde mig til ét fra starten. Disk Drill er et solidt førstevalg, fordi det håndterer RAW-fotoformater godt, og forhåndsvisningen sparer tid. Hvis det ikke finder mappestrukturen, så kør PhotoRec bagefter som et andet forsøg til signaturbaseret gendannelse. Mere rodet output, bedre dækning. Den kombination har reddet mere end én CF-kortdump for mig.
Det ville jeg gøre:
- Sæt CF-kortet i en velfungerende kortlæser.
- SMART er ikke relevant her, så fokuser på læsestabilitet og om kapaciteten vises korrekt.
- Hvis kortet monteres, så kopier endnu ikke noget fra det.
- Scan med Disk Drill, og sortér resultaterne efter filtype og dato.
- Gendan til et andet drev.
- Sammenlign antallet af gendannede filer med det, optagelsen burde have indeholdt.
Til SEO og enkel formulering, brug dette:
Gendan filer fra et formateret CF-kort, trin for trin-guide til fotogendannelse
Hvis du også vil have en hurtig visuel forklaring, er denne fin:
se en hurtig gennemgang af fotogendannelse fra CF-kort
Én ting mere. Hvis miniaturer vises, men de fulde billeder fejler, er chancerne lavere for fuld gendannelse. Det er stadig værd at scanne hurtigst muligt. Tid betyder noget, og omformatér ikke endnu.
Jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @viajantedoceu kun lige berørte: hvis det er arbejdsfotos, så lav først et billede af CF-kortet, selv hvis det virker læsbart. Ikke kun for sikkerhedens skyld, men fordi nogle CF-kort begynder at forringes hurtigt, når de først begynder at give fejl. En anden fuld scanning senere kan faktisk finde færre filer. Det lærte jeg på den irriterende måde.
Min holdning er også lidt anderledes, når det gælder rækkefølgen af software. Jeg ville ikke springe direkte til en masse værktøjer ét efter ét, medmindre den første gennemgang er svag. Hver ekstra læsning på et ustabilt kort er stadig en belastning. Start med én solid gennemgang, helst på et kortbillede, og brug så kun et andet værktøj, hvis det er nødvendigt. Til det giver Disk Drill mening, fordi det er ret godt til fotogendannelse fra CompactFlash-kort og lader dig forhåndsvise gendannelige filer, før du gemmer dem et andet sted.
Et par praktiske tjek, som folk ofte springer over:
- Prøv en anden kortlæser og en anden USB-port
- Deaktiver alle auto-import-/fotoapps, før du tilslutter kortet igen
- På Windows skal du tjekke Event Viewer for disk-/læsefejl
- På Mac skal du kigge i Console, hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen
- Hvis kortet bliver usædvanligt varmt, så stop med at rode med det
Hvis filerne også forsvandt under overførslen, så ignorer heller ikke destinationsdrevet. Nogle gange er kortet fint, og det er importappen/databasen, der er blevet forvirret. Søg først efter filtypenavn på computeren: CR2, CR3, NEF, ARW, JPG, DNG, eller hvad dit kamera nu bruger.
Hvis du har brug for mere læsning, er dette relevant:
Tips til fotogendannelse fra CompactFlash-kort og reelle løsninger fra brugere
Kort fortalt: stop med at bruge CF-kortet, klon det hvis muligt, scan klonen med Disk Drill, gendan til et andet drev, og beslut så, om kortet er skrot. Hvis computeren ikke konsekvent kan registrere kortet, så spring gør det selv over og gå til en professionel, før det bliver værre.
Jeg ville først tjekke én ting, som de andre kun antydede: om de manglende billeder faktisk allerede ligger på computeren, men importappen skjulte dem. Jeg har set Lightroom, Fotos og producenternes importværktøjer gå i stå midt under overførslen og derefter efterlade filer i en midlertidig eller datomærket mappe, mens de viser en ufuldstændig import. Før du gør mere ved CF-kortet, så søg på destinationsdrevet efter filendelse og filstørrelse, ikke kun filnavn.
Hvis filerne virkelig er væk fra kortvisningen, er jeg for det meste enig med @viajantedoceu, @mike34 og @mikeappsreviewer, men jeg ville springe CHKDSK eller Førstehjælp over, indtil gendannelsen er færdig og verificeret. De værktøjer kan få et gendanneligt rod til at se pænere ud, mens de stille og roligt ofrer filreferencer.
Min rækkefølge ville være:
- En anden kortlæser, et andet kabel/en anden port.
- Tjek om kortet rapporterer den korrekte kapacitet.
- Hvis det er stabilt, opret et image af CF-kortet.
- Scan det image med Disk Drill først.
- Kun hvis resultaterne er ufuldstændige, så brug et signaturbaseret værktøj bagefter.
Fordele ved Disk Drill:
- god understøttelse af RAW-billeder
- forhåndsvisninger hjælper med at filtrere skrammel fra
- renere gendannelsesstruktur end mange gratis værktøjer
Ulemper ved Disk Drill:
- ikke den billigste løsning
- dybdescanninger kan være langsomme
- finder nogle gange mange dubletter/RAW-fragmenter
En uenighed med tankegangen om hurtigt at prøve mange værktøjer: på et ustabilt CF-kort er for meget genlæsning ikke gratis. Hvis kortet afbryder forbindelsen, bliver ekstremt langsomt eller giver I/O-fejl, så stop gør det selv-forsøgene og send det til et laboratorium. Det er grænsen.