Stasjon viser plutselig RAW. Kan den opprinnelige NTFS-partisjonen gjenopprettes?

Min eksterne harddisk fungerte fint, men nå viser Windows den plutselig som RAW i stedet for NTFS, og jeg får ikke tilgang til noen av filene mine. Jeg har ikke formatert den på nytt fordi jeg prøver å unngå tap av data. Finnes det en måte å gjenopprette den opprinnelige NTFS-partisjonen på eller reparere RAW-disken uten å miste data?

Jeg støtte på dette for en stund siden. At en disk vises som RAW betyr ikke alltid at filene dine er borte. Som regel har Windows mistet oversikten over NTFS-strukturen, eller deler av den har blitt ødelagt. Dataene ligger ofte fortsatt der, men kartet til dem er brutt.

Jeg ville ikke startet med å prøve å gjøre RAW om til NTFS. Få først filene dine ut. Etterpå kan du ta hånd om disken.

Først, hent ut dataene med Disk Drill

1. Stopp all skriving til RAW-disken. Ikke formater den. Ikke initialiser den. Ikke kjør CHKDSK.
  2. Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke den ødelagte.
  3. Start det og velg RAW-disken fra listen. Hvis den viser både partisjonen og hele den fysiske enheten, ville jeg skannet hele disken.
  4. Trykk på Søk etter tapte data.
  5. Vent. På en stor ekstern harddisk tar denne delen tid.
  6. Når resultatene lastes inn, se gjennom Eksisterende, Slettet eller tapt og Rekonstruert.
  7. Bruk filtre og søkefeltet så du slipper å scrolle i det uendelige.
  8. Forhåndsvis noen filer før du gjenoppretter dem. Hvis forhåndsvisningene åpnes uten problemer, ville jeg tatt det som et greit tegn.
  9. Velg det du trenger.
  10. Gjenopprett alt til en annen disk med nok ledig plass. Ikke skriv det tilbake til RAW-disken.

Det som hjalp i dette tilfellet er at Disk Drill leser RAW-volumer uten å vente på at Windows skal montere dem først. Hvis NTFS-postene er delvis intakte, kan du kanskje få tilbake originale mappenavn og filnavn. Hvis filsystemet er for ødelagt, kan resultater fra signaturskanning fortsatt gi deg en sjanse til å hente ut bilder, dokumenter, video og andre vanlige filtyper.

Deretter fikser du selve disken

Når filene dine er et trygt sted, kan du bygge opp disken på nytt som NTFS.

Alternativ 1, formater den i Diskbehandling

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Finn partisjonen som vises som RAW.
  3. Høyreklikk på den, og velg deretter Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være avkrysset.
  6. Gi disken et navn hvis du vil.
  7. Klikk OK og la den fullføre.

Dette er den ryddigste løsningen hvis målet ditt er å gjøre disken brukbar igjen. Det er fortsatt en formatering, så gjør det etter gjenoppretting, ikke før.

Alternativ 2, gjør det samme fra Filutforsker

1. Åpne Denne PC-en.
  2. Høyreklikk på RAW-disken.
  3. Velg Formater.
  4. Sett filsystemet til NTFS.
  5. La Hurtigformatering være på.
  6. Start den.

Alternativ 3, bruk DiskPart hvis vanlig formatering mislykkes

1. Åpne Kommandoprompt som administrator.
  2. Skriv diskpart
  3. Skriv list disk
  4. Skriv select disk X, erstatt X med nummeret på RAW-disken.
  5. Skriv list volume
  6. Skriv select volume X, erstatt X med RAW-volumet.
  7. Skriv format fs=ntfs quick
  8. Skriv assign
  9. Skriv exit

Gå forsiktig frem med DiskPart. Ett feil disknummer, og du sletter feil disk. Jeg har sett folk gjøre det på omtrent ti sekunder og så bruke to dager på å angre.

En ting til. Hvis disken formateres uten problemer, men senere går tilbake til RAW, ville jeg sluttet å stole på den. I mitt tilfelle hang slik oppførsel sammen med sviktende sektorer eller ustabil maskinvare. På det tidspunktet ville jeg behandlet disken som mistenkelig og ikke oppbevart noe viktig på den.

Hvis Windows plutselig ser stasjonen som RAW, er ikke den opprinnelige NTFS-partisjonen alltid borte. Ofte er boot-sektoren, MFT-en eller partisjonsoppføringen blitt skadet. Filene dine kan fortsatt være der.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Ikke formater først. Jeg er likevel litt uenig i å hoppe rett til reparasjonsverktøy. Før ethvert reparasjonsforsøk, sjekk maskinvaresiden. Bytt USB-kabelen. Prøv en annen USB-port. Prøv en annen PC. For eksterne disker forårsaker dårlige bridge-kort og svak strøm oftere RAW-rapporter enn folk tror. Jeg har sett disker komme tilbake som normal NTFS etter et kabelbytte. Dumt, men det skjer.

Hvis stasjonen fortsatt vises som RAW, er dette den beste veien videre:

1. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller lignende.
    Hvis helsen ser dårlig ut, eller du ser at ventende/omallokerte sektorer øker, slutt å rote med den.

2. Lag først et sektor-for-sektor-image hvis dataene betyr noe.
    Bruk noe som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue. Jobb med imaget, ikke den originale disken. Dette er viktig hvis disken er i ferd med å bli dårligere.

3. Prøv NTFS-reparasjon først etter at du har et sikkerhetskopi-image.
    TestDisk er det vanlige verktøyet her. Det kan noen ganger gjenopprette den tapte partisjonsoppføringen eller reparere NTFS-bootsektoren fra sikkerhetskopien. Når det fungerer, monteres volumet igjen med originale filnavn og mapper intakt. Ingen formatering nødvendig.

4. Hvis TestDisk ikke gjenoppretter tilgang, gå over til filgjenoppretting.
    Det er her Disk Drill gir mening. Det håndterer RAW-stasjoner godt og henter ofte ut data med mappestruktur hvis NTFS-metadata fortsatt er lesbare. Hvis ikke, faller det tilbake på filsignaturer. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.

En ting du bør unngå er CHKDSK på et RAW-volum. Folk foreslår det hele tiden. Dårlig idé. På en skadet NTFS-struktur gjør det ofte rotet verre, spesielt hvis disken har svake sektorer.

Etter gjenoppretting, slett partisjonstabellen og formater til NTFS. Hvis disken blir RAW igjen senere, ta den ut av bruk.

Hvis du vil ha en enkel gjennomgang, dekker denne guiden om hvordan konvertere RAW til NTFS uten å miste data rekkefølgen ganske godt.

RAW betyr ikke alltid «død partisjon», men jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @jeff om én ting: ikke alle tilfeller trenger et umiddelbart reparasjonsforsøk. Hvis dette skjedde plutselig på en ekstern disk, reagerer Windows noen ganger på en skitten frakobling, ustabilt kabinett eller en korrupt partisjonsoppføring heller enn et fullstendig ødelagt NTFS-volum.

Det jeg ville gjort først, er å sjekke hvordan disken vises i Diskbehandling:

• Hvis størrelsen er riktig og partisjonen fortsatt er der, men filsystemet sier RAW, tyder det på skadet NTFS-metadata.
  • Hvis hele partisjonen mangler/ikke allokert, er det mer et problem med partisjonstabellen.
  • Hvis kapasiteten er feil eller disken fortsetter å koble fra, lukter det maskinvare.

På det punktet avhenger spørsmålet om å «gjenopprette NTFS» av hva som er ødelagt. Hvis det bare er NTFS-oppstartssektoren eller partisjonsposten, er gjenoppretting noen ganger mulig uten formatering. Hvis MFT er alvorlig skadet, er filgjenoppretting vanligvis mer realistisk enn ekte partisjonsgjenoppretting.

Jeg ville også unngå å bli for begeistret for «konverteringsverktøy». Mange av dem er i bunn og grunn markedsføring med ekstra steg. Hvis dataene er viktige, er den sikreste rekkefølgen:

1. Minimer antall strømav/på-sykluser på disken.
  2. Hvis disken er ustabil, klon/lag et image av den først.
  3. Prøv skrivebeskyttet gjenoppretting eller ikke-destruktiv partisjonsinspeksjon.
  4. Gjenopprett filer til en annen disk med noe som Disk Drill hvis montering ikke kan gjenopprettes rent.

Disk Drill er nyttig her fordi det kan skanne en RAW ekstern harddisk direkte og gjenopprette filer selv når Windows nekter å montere NTFS-partisjonen. Det er ofte det praktiske svaret, selv om det ikke er den magiske «gjør RAW tilbake til NTFS»-knappen folk ønsker seg.

En ting til folk hopper over: sjekk kabinettet. Jeg har sett at SATA-til-USB-kortet i et eksternt kabinett har forårsaket merkelig RAW-deteksjon mens selve disken inni var helt fin. Hvis du trygt kan teste den med en annen adapter/kabinett, er det verdt et forsøk.

For litt ekstra bakgrunn fant jeg denne beste programvaren for datagjenoppretting for RAW- og korrupte disker videoen nyttig, og hvis du sammenligner verktøy, se etter en liste over beste gjenopprettingsprogramvare for RAW, NTFS og gjenoppretting av ekstern harddisk.

Så ja, den opprinnelige NTFS-partisjonen kan noen ganger gjenopprettes, men ikke regn med det som hovedplanen. Tenk «gjenopprett data først, reparer deretter». Det er den delen folk angrer på å ha hoppet over.

Jeg er enig med @jeff og @voyageurdubois på ett viktig punkt: RAW betyr ikke automatisk at NTFS-partisjonen er borte for alltid. Men jeg vil være litt uenig i påstanden om gjenoppretting først. Hvis dette er en ekstern HDD, er skade på filsystemet noen ganger bare symptomet, ikke det egentlige problemet.

Et par kontroller folk ofte hopper over:

• Se i Event Viewer etter disk-, ntfs- eller storahci-feil rundt tidspunktet da den ble RAW.
  • I Device Manager, avinstaller USB-masselagringsenheten og koble til igjen. Det løser det sjelden, men jeg har sett Windows cache tull.
  • Hvis stasjonen står i et kabinett, lytt etter oppspinning, klikkelyder eller gjentatte lyder av frakobling og tilkobling. Det betyr mer enn folk tror.

Når det gjelder å gjenopprette original NTFS, ja, det er noen ganger mulig hvis bare NTFS-oppstartssektoren eller partisjonsmetadataene ble skadet. Nei, det er ikke garantert. Hvis stasjonen er fysisk ustabil, er hver ekstra skanning en sjanse man tar.

Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke gjort reparer partisjonen til hovedmålet. Hovedmålet er å bevare lesbare data. Hvis disken virker stabil nok, er oppretting av et image ideelt. Hvis ikke, gjenopprett det du kan mens den fortsatt svarer.

Disk Drill er greit for denne typen tilfeller fordi det kan skanne et RAW-volum uten at Windows monterer det. Fordeler: enkelt grensesnitt, flink til å hente ut filer fra skadet NTFS, bevarer ofte navn og mapper når metadataene overlever. Ulemper: dypskanninger tar evigheter på store eksterne disker, resultatene kan bli rotete hvis NTFS er alvorlig skadet, og de beste funksjonene er ikke egentlig for folk som forventer en helt gratis gjenopprettingsrunde.

Min rekkefølge ville være:

1. Utelukk problemer med kabinett eller kabel.
  2. Sjekk SMART eller i det minste grunnleggende helsetegn.
  3. Gjenopprett viktige filer til en annen disk, muligens med Disk Drill.
  4. Først deretter prøv gjenoppbygging eller reformatering.

Hvis stasjonen blir RAW to ganger, ville jeg sluttet å prøve å fikse den og pensjonert den. Det mønsteret forteller deg som regel mer enn filsystemfeilen gjør.