Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurv før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg prøver å finne den beste programvaren for datagjenoppretting for Mac i 2026 som er sikker, effektiv og fungerer godt på den nyeste macOS. Jeg trenger hjelp til å velge et pålitelig verktøy for å gjenopprette dokumenter, bilder og videoer uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg gikk gjennom dette for noen uker siden etter at jeg slettet en ekstern SSD under en nyinstallasjon av macOS. Dum feil. Jeg testet en haug med gjenopprettingsapper etter det, og den jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill.
Det som overbeviste meg var kombinasjonen av resultater, hastighet og et oppsett jeg ikke måtte kjempe med. Mange Mac-gjenopprettingsverktøy ser ryddige ut på overflaten, men så kjører du en skanning og den drar ut i evigheter, forhåndsvisninger feiler, eller APFS-støtten føles halvferdig. Disk Drill håndterte moderne Mac-ting bedre enn det meste jeg prøvde. Det kjørte fint på Apple Silicon, leste APFS, HFS+ og exFAT uten rare problemer, og gjenopprettingstrinnene var enkle nok til at du ikke trenger en sysadmin-hjerne for å komme deg gjennom det.
Forhåndsvisningsdelen betydde mer enn jeg forventet. Før jeg betalte, åpnet jeg dokumenter, bilder, videoer, til og med PSD-filer, og sjekket om de fortsatt var brukbare. Jeg så andre apper liste opp tusenvis av filer som kunne gjenopprettes, og så var halvparten ødelagt søppel. Så denne delen sparte meg tid.
Noen ekstra ting skilte seg også ut:
- Byte-for-byte-sikkerhetskopi for ustabile disker
- S.M.A.R.T.-overvåking
- Dublettrenser
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery for oppdelte videofiler
Diskbildefunksjonen er den jeg ville beholdt den for. Hvis disken din begynner å koble fra, klikke eller gjøre tilfeldig tull, gir det deg en tryggere sjanse til å hente ut data senere hvis du lager en klone først.
Hvis du håndterer vanskeligere tilfeller, ting som RAID, partisjonsskade eller NAS-gjenoppretting, fortjener R-Studio en titt. Jeg skjønner hvorfor IT-folk liker det. Det føles raskt og lavnivå. Jeg ville likevel ikke gitt det til en vanlig bruker. Grensesnittet er tettpakket, og hvis du ikke er vant til filsystemverktøy, blir det fort slitsomt.
Jeg prøvde også iBoysoft Data Recovery. Det gjorde det bedre med APFS enn jeg forventet, så det skal det ha kreditt for. Problemet mitt var prisingen. Det lente seg stadig mot abonnementsgreier, og jeg er ganske lei av at programvare gjør det for engangsjobber.
PhotoRec er fortsatt verdt å nevne hvis gratis er det viktigste. Det fungerer, på en måte på den brutale måten. Du får ofte filer tilbake basert på signatur, men filnavn og mappestruktur er som regel ødelagt. På en stor disk blir resultatet fort et kaos. Du bruker mye tid på å sortere gjennom gjenopprettet rot for å finne det du trenger.
Det viktigste poenget, og dette betyr mer enn folk tror, er at appen bare er en del av historien. Det du gjør rett etter datatap betyr mer. Særlig på SSD-er faller sjansene dine raskt hvis du fortsetter å bruke Mac-en som om ingenting har skjedd. Nye skrivinger tygger raskt gjennom gamle data.
Hvis du mistet noe viktig, gjør dette først:
- Slutt å bruke disken
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme disken
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk
- Hvis disken er ustabil, lag et image før du prøver gjenoppretting
Jeg lærte dette på den harde måten. Å velge den beste appen betyr mindre enn å ikke gjøre disken verre i løpet av de første ti minuttene.
Hvis du tømte Papirkurv på en Mac, ville jeg rangert dem slik for 2026.
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
- iBoysoft
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om Disk Drill, men jeg rangerer det høyere av én enkel grunn. Det passer bedre for vanlige folk. Raske skannetider på APFS betyr noe, men den største fordelen er filsortering etter skanningen. Hvis du slettet bilder, dokumenter og prosjektfiler, gir Disk Drill deg som regel en renere vei til det du trenger. Mindre graving, mindre bortkastet tid. Det betyr noe når du prøver å gjenopprette 20 filer, ikke 200 000.
Der jeg er litt uenig, er at R-Studio ikke bare er for IT-folk. Hvis dataene dine er mye verdt og du er villig til å bruke en time på å lære grensesnittet, henter det ofte ut mer fra skadede volumer. Det er stygt, men stygg programvare vinner noen ganger.
For en ren gjenopprettingsprosess på Mac er Disk Drill det enkleste valget. For ødelagte partisjoner eller stygge diskproblemer får R-Studio min stemme. Gratis fungerer PhotoRec fortsatt, men filnavnene er ofte et fullstendig kaos.
Én ting til. Hvis de slettede filene dine lå på den interne SSD-en, avhenger sjansene for gjenoppretting mye av TRIM. På moderne Macer blir slettede blokker tømt raskt. Så ingen app er magisk der. Hvis filene lå på en ekstern disk, er sjansene dine mye bedre.
Hvis du vil ha mer å lese, er denne tråden nyttig for valg av beste Mac-programvare for datagjenoppretting i 2026:
beste valg av Mac-programvare for datagjenoppretting fra Reddit-brukere
Kortversjon, prøv Disk Drill først. Hvis det ser filene og forhåndsviser dem tydelig, er du i ganske god form. Hvis ikke, gå videre til R-Studio. Hvis disken lager lyder eller kobler seg fra Macen, slutt å rote med den og lag et diskbilde først.
Hvis dette skjedde på Macens interne SSD, ville jeg vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer og @reveurdenuit. Ikke fordi de tar feil, men fordi moderne Mac-er + TRIM kan få «beste datagjenopprettingsprogram for Mac» til å høres mer magisk ut enn det egentlig er. Noen ganger kan filene gjenopprettes, andre ganger er de i praksis borte før du engang er ferdig med å få panikk.
Når det er sagt, for faktisk programvare, er Disk Drill for Mac fortsatt det første jeg ville prøvd. Ikke bare fordi det er populært, men fordi det gjør en solid jobb med å vise deg hva som faktisk kan gjenopprettes i stedet for å dumpe en gigantisk liste med falskt håp i fanget ditt. For nylig slettede filer på eksterne disker, SD-kort og USB-lagring pleier det å være det minst irriterende alternativet. R-Studio er sterkere i noen stygge spesialtilfeller, klart, men for vanlige folk kan det føles som å gjøre selvangivelsen med en hex-editor.
En liten uenighet med de vanlige rangeringene: Hvis de slettede filene dine for det meste var dokumenter og kontorrelaterte filer, ville jeg også sett på EaseUS Data Recovery Wizard for Mac før du går rett til PhotoRec. PhotoRec er kraftig, men resultatet er ofte en uorganisert søppelfylling. Nyttig, ja. Gøy, nei.
Min korte liste for 2026 ville vært:
- Disk Drill for enklest datagjenoppretting på Mac totalt sett
- R-Studio for skadede volumer / mer avanserte jobber
- EaseUS hvis du vil ha et annet brukervennlig alternativ
- PhotoRec bare hvis du er tålmodig og ganske desperat
Også verdt å sjekke hvis du vil ha flere sammenligninger: beste Mac-programvare for datagjenoppretting av slettede filer
Hvis filene var på en ekstern disk, er sjansene dine mye bedre. Hvis det var den interne SSD-en … ehhh, kanskje, kanskje ikke. Mac-gjenoppretting er irriterende nok ganske hit-or-miss nå.
Jeg er stort sett enig med @reveurdenuit, @nachtschatten og @mikeappsreviewer, men jeg ville justert rådet litt: ikke vurder Mac-gjenopprettingsverktøy kun ut fra skanneresultatene. På Mac er kvaliteten på forhåndsvisningen og gjenoppretting av filstruktur like viktig, spesielt hvis du trenger bestemte prosjektfiler i stedet for en enorm haug med rå gjenopprettede filer.
For 2026 er Disk Drill sannsynligvis det beste stedet å starte for de fleste.
Fordeler med Disk Drill
- Ren Mac-grensesnitt
- God støtte for APFS og eksterne stasjoner
- Forhåndsvisninger er vanligvis pålitelige
- Kan sortere resultater på en måte som sparer tid
- Inkluderer ekstra verktøy som diskavbildning og funksjoner for stasjonshelse
Ulemper med Disk Drill
- Ikke det billigste alternativet
- Dypskanninger kan fortsatt gi mange rotete resultater
- På interne SSD-er med TRIM kan det ikke utrette mirakler
- Avanserte brukere kan oppleve det som mindre detaljert enn R-Studio
Der jeg er litt uenig i den vanlige rangeringen, er PhotoRec. Ja, det er gratis, men for Mac-brukere som bryr seg om filnavn og mappestier, kan det være frustrerende. Jeg ville ærlig talt rangert det lavere med mindre budsjett er den eneste faktoren.
Min vurdering:
- Disk Drill for enklest gjenoppretting totalt sett
- R-Studio for vanskeligere tekniske tilfeller
- iBoysoft hvis du vil ha et annet Mac-fokusert alternativ
- PhotoRec for gratis graving som siste utvei
Hvis dette var en ekstern stasjon, er sjansene dine ganske gode. Hvis det var den interne Mac-SSD-en, betyr programvare mindre enn folk vil innrømme. I så fall betyr rask handling mer enn valg av merke.