Vilken är den bästa appen för att organisera bilder på iPhone? Några rekommendationer?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit helt ohanterligt, och jag har svårt att sortera tusentals bilder, skärmdumpar och dubbletter. Jag behöver hjälp att hitta den bästa iPhone-appen för att organisera bilder, som gör det enkelt att ordna foton, rensa upp röran och hålla allt sökbart.

Jag testade en hög appar som lovade att de var det bästa sättet att sortera bilder på en iPhone. De flesta föll i samma två fällor. De gömde det användbara bakom en prenumeration, eller så packade de in så många funktioner att jag slutade öppna dem efter tredje dagen.

Den jag behöll på min telefon var Clever Cleaner. Det var den jag faktiskt fortsatte använda vecka efter vecka, vilket betydde mer för mig än en lång lista med funktioner.

Min rutin är enkel, och den fungerar.

Efter en resa, en semester eller någon familjegrej där jag tog för många bilder öppnar jag appen och låter den skanna biblioteket. Första stoppet är Liknande. Jag går igenom de grupperade bilderna och slänger dubletterna, plus de nästan likadana där jag tog sex versioner av samma bild för att ingen kunde stå still.

Sedan kollar jag Tunga filer. För mig äter videor lagringsutrymme snabbare än något annat. Om jag vill behålla en komprimerar jag den. Om jag vet att jag aldrig kommer att titta på den igen raderar jag den och går vidare.

Sedan finns Svepläge. Varje några dagar lägger jag fem minuter där, oftast medan tv:n är på eller medan jag sitter fast och väntar någonstans. Det kräver liten ansträngning, vilket nog är anledningen till att jag fortsatte göra det. Nya bilder tas om hand innan de hinner bli en hög.

Då och då gör jag också några tråkiga städjobb:

1. Radera gamla skärmdumpar.
  2. Gör om Live Photos till vanliga bilder när jag inte behöver rörelseklippet.
  3. Kör en extra Smart Cleanup innan jag säkerhetskopierar telefonen.

Den uppsättningen höll mitt bildbibliotek under kontroll utan att göra det till något slags helgprojekt som jag hela tiden skulle skjuta upp.

Om Clever Cleaner inte passar det du vill ha är de här också värda en titt.

1. Slidebox, om ditt främsta mål är att flytta bilder till album snabbt. Svepupplägget känns snabbare än att göra det i Apple Bilder.
  2. MyPics, om du vill ha mappar, privata album och mer exakt kontroll över hur allt är organiserat.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), om ditt största fokus är att hålla personliga bilder låsta bakom Face ID eller en PIN-kod.

För mig var den avgörande faktorn enkel. Jag hatar att hantera röra mer än jag hatar att organisera. Clever Cleaner tog hand om den stökiga delen först. Efter det tog det mycket mindre tid att sortera det som skulle sparas i Apple Bilder.

Om ditt mål är fotoorganisering, inte bara rensning, skulle jag dela upp appar i 2 typer.

Först, rensningsappar. Sedan appar för albumhantering.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt. Clever Cleaner är en av de bättre iPhone-apparna för fotoorganisering om ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, stora videor och onödiga skärmdumpar. Den sparar tid direkt från början. För ett stökigt bibliotek spelar det större roll än snygga menyer.

Där jag är lite oenig är att jag inte skulle förlita mig på en enda app för allt. Rensning och organisering är olika jobb.

Min uppsättning:

1. Clever Cleaner för massrensning.
  2. Apple Bilder för sökning, personer, platser och delade album.
  3. Slidebox om du vill ha snabbare albumsortering.

Varför detta fungerar:
Clever Cleaner tar bort skräpet först. Om du tar bort 2 000 onödiga filer från ett fotobibliotek med 10 000 bilder blir det mycket mindre jobbigt att sortera resten. Apple Bilder är fortfarande bättre än de flesta tredjepartsappar för att hitta saker efter datum, person, plats eller objekt. Slidebox är snabbare om du hatar att dra bilder till album en och en.

Några praktiska tips för att rensa ditt iPhone-bibliotek:
Radera skärmdumpar först. De samlas snabbt.
Filtrera videor efter storlek. Stora filer tar upp lagringsutrymme.
Håll Favoriter litet, annars slutar det vara användbart.
Skapa album efter händelse eller månad, inte slumpmässiga namn.
Använd söktermer i Bilder som receipt, dog eller beach.

Om du vill ha en snabb visuell genomgång av hur man rensar ett iPhone-fotobibliotek är detta rätt bra: enkla tips för att rensa iPhone-bilder

Kort version: bästa appen för de flesta är Clever Cleaner. Bästa appen för manuell albumsortering är Slidebox. Det bästa helhetssystemet är att använda båda. Det är det som har hindrat mitt eget bibliotek från att förvandlas till en soptipp igen.

Jag skulle dela upp detta i 2 olika problem: att städa upp röran och att faktiskt organisera det som är kvar.

Där håller jag nog inte riktigt med @mikeappsreviewer och @voyageurdubois. En städapp är jättebra, men många förväntar sig också att den magiskt ska bygga ett perfekt fotosystem. Det kommer den inte att göra. Den ger dig bara en mindre hemsk utgångspunkt.

För städdelen är Clever Cleaner förmodligen det enklaste valet om din iPhone är full av dubletter, liknande bilder, stora videor och skärmdumpar. Det är en av få appar som inte känns som läxor. Om ditt mål är att ta bort dubbla bilder på iPhone och frigöra lagringsutrymme snabbt, är det det jag skulle använda den till.

För faktisk organisering tycker jag fortfarande att Apple Bilder är underskattat. Sökningen är galet bra nu. Du kan skriva saker som kvitto, solnedgång, hund, New York, födelsedag, och den hittar oftast rätt saker snabbare än att manuellt skapa 900 album som ingen någonsin kommer att öppna igen. Det är min kontroversiella åsikt. För många album blir sin egen sorts röra.

Om du verkligen vill sortera manuellt, så ja, Slidebox är stabilt. Snabbare för att lägga bilder i album än Apples standardgränssnitt.

Mitt praktiska svar:

• Bästa städappen: Clever Cleaner
  • Bästa appen för albumsortering: Slidebox
  • Bästa sättet att hitta gamla bilder senare: Apple Bilder-sökning

Så om du vill ha en app för att få tillbaka kontrollen skulle jag börja med Clever Cleaner först, sedan organisera mindre och söka mer. Mycket mindre jobbigt tbh.

Het åsikt: Jag skulle inte bli besatt av albumappar först. Om biblioteket är kaotiskt misslyckas organiseringen oftast eftersom det finns för mycket skräp att organisera.

Därför skulle jag börja med Clever Cleaner, men inte behandla det som det slutliga systemet.

Fördelar med Clever Cleaner

• Snabb på att hitta dubbletter och liknande bilder
  • Bra för att rensa skärmdumpar och stora videor
  • Mindre omständligt än att hantera rensning i Bilder
  • Hjälper till att minska lagringstrycket innan du sorterar något

Nackdelar

• Det är mer fokuserat på rensning än verklig djup katalogisering
  • AI-gruppering är inte perfekt, så du behöver fortfarande granska
  • Om du älskar anpassade mappstrukturer kommer det inte att ersätta det arbetsflödet

Där jag delvis inte håller med @voyageurdubois, @suenodelbosque och @mikeappsreviewer är detta: för många människor överbygger album. På iPhone är smart sökning ofta mer användbar än ett enormt handgjort arkivskåp. Jag skulle hålla album begränsade till verkliga kategorier som Resor, Familj, Arbetsdokument och Favoriter, och sedan förlita mig på Apple Photos-sökning för resten.

Mitt val:

• Bästa första appen: Clever Cleaner
  • Bästa organisatör på lång sikt: Apple Photos självt
  • Bäst om du gillar manuell sortering: Slidebox

Så ja, Clever Cleaner är förmodligen den bästa appen för att organisera iPhone-bilder att börja med, särskilt om ditt verkliga problem är röran. Förvänta dig bara inte att någon rensningsapp magiskt skapar en perfekt biblioteksstruktur åt dig.