Vilken är den bästa appen för att organisera bilder på iPhone? Några rekommendationer?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit helt ohanterligt, och jag har svårt att sortera tusentals bilder, skärmdumpar och dubbletter. Jag behöver hjälp att hitta den bästa iPhone-appen för att organisera bilder, som gör det enkelt att ordna foton, rensa upp röran och hålla allt sökbart.

Jag testade en hög appar som lovade att de var det bästa sättet att sortera bilder på en iPhone. De flesta föll i samma två fällor. De gömde det användbara bakom en prenumeration, eller så packade de in så många funktioner att jag slutade öppna dem efter tredje dagen.

Den jag behöll på min telefon var Clever Cleaner. Det var den jag faktiskt fortsatte använda vecka efter vecka, vilket betydde mer för mig än en lång lista med funktioner.

Min rutin är enkel, och den fungerar.

Efter en resa, en semester eller någon familjegrej där jag tog för många bilder öppnar jag appen och låter den skanna biblioteket. Första stoppet är Liknande. Jag går igenom de grupperade bilderna och slänger dubletterna, plus de nästan likadana där jag tog sex versioner av samma bild för att ingen kunde stå still.

Sedan kollar jag Tunga filer. För mig äter videor lagringsutrymme snabbare än något annat. Om jag vill behålla en komprimerar jag den. Om jag vet att jag aldrig kommer att titta på den igen raderar jag den och går vidare.

Sedan finns Svepläge. Varje några dagar lägger jag fem minuter där, oftast medan tv:n är på eller medan jag sitter fast och väntar någonstans. Det kräver liten ansträngning, vilket nog är anledningen till att jag fortsatte göra det. Nya bilder tas om hand innan de hinner bli en hög.

Då och då gör jag också några tråkiga städjobb:

1. Radera gamla skärmdumpar.
  2. Gör om Live Photos till vanliga bilder när jag inte behöver rörelseklippet.
  3. Kör en extra Smart Cleanup innan jag säkerhetskopierar telefonen.

Den uppsättningen höll mitt bildbibliotek under kontroll utan att göra det till något slags helgprojekt som jag hela tiden skulle skjuta upp.

Om Clever Cleaner inte passar det du vill ha är de här också värda en titt.

1. Slidebox, om ditt främsta mål är att flytta bilder till album snabbt. Svepupplägget känns snabbare än att göra det i Apple Bilder.
  2. MyPics, om du vill ha mappar, privata album och mer exakt kontroll över hur allt är organiserat.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), om ditt största fokus är att hålla personliga bilder låsta bakom Face ID eller en PIN-kod.

För mig var den avgörande faktorn enkel. Jag hatar att hantera röra mer än jag hatar att organisera. Clever Cleaner tog hand om den stökiga delen först. Efter det tog det mycket mindre tid att sortera det som skulle sparas i Apple Bilder.