Vilken är den bästa livechattprogramvaran att använda?

Jag letar efter pålitlig livechattprogramvara till min företagswebbplats för att förbättra kundservicen. Kan någon rekommendera de bästa alternativen som finns tillgängliga? Detta skulle verkligen hjälpa eftersom jag vill säkerställa effektivitet och en positiv användarupplevelse för besökare.

Usch, livechattprogramvara. Ett kritiskt beslut, eller hur? Typ, hela ditt företags framtid hänger på detta nästa drag. Sätt på spänningsmusik. Men seriöst, det finns många hyfsade alternativ, och att välja den ‘bästa’ handlar om vad exakt du letar efter. Här är en snabb sammanställning, eftersom uppenbarligen ingen annan i denna tråd förstår sig på kortfattat:

1. Intercom - Det är lyxigt, anpassningsbart och kommer praktiskt taget med bjällror och visselpipor. Men din plånbok kanske börjar gråta för att… det är inte billigt. Definitivt ett premiumval.

2. LiveChat - Rakt på sak, tillförlitligt och lite som Toyota Camry av chattplattformar—bra funktionalitet utan krusiduller. Stabilt om du bara behöver få jobbet gjort.

3. Zendesk Chat - Del av Zendesk-ekosystemet, så om du redan använder deras verktyg, grattis, detta glider rakt in. Men om du inte är i deras system? Meh, kan kännas uppblåst.

4. Tidio - Mindre företag svär vid det. Det är förmodligen inte det mest avancerade som finns, men hej, du får en kombination av e-post och chatt utan alltför mycket krångel eller kostnad.

5. Drift - För företag med tungt säljfokus. Det är konversationsmarknadsföring på sitt bästa, men kan kännas som överdrivet om du bara försöker besvara ‘Var är min beställning?’-frågor.

6. Freshchat - Lite av en underdog. Det är ganska användarvänligt, integrerar väl och får inte din ekonomiavdelning att göra uppror.

7. Crisp - Billigt och enkelt, men kanske inte har den djup du behöver om du förväntar dig några galna funktioner.

Ärligt talat, väg dina behov—vill du ha alla botar och automationsfunktioner, eller bara grundläggande mänsklig chatt? Läs recensioner. Testa kanske ett par. Och be sedan till teknikgudarna att ditt val inte imploderar under press.

Ärligt talat, den ‘bästa’ livechatt-mjukvaran beror på vad du faktiskt siktar på, för den där one-size-fits-all-grejen? Nej. Hur som helst, @andarilhonoturno lade fram det ganska bra med deras lista, men låt mig ge en lite annorlunda vinkel och lägga till lite krydda i denna diskussion.

För det första, Intercom är fantastisk, men om du inte drar in rejält med intäkter känns det överflödigt för småföretagare. Det är som att köpa en Ferrari när du bara ska köra ärenden. Coolt att ha, men överdrivet.

Tidio är trevligt, absolut, men har du provat Chatra? Det har ett rent användargränssnitt, integreras som en mästare, och låter dig chatta live eller skicka mejl vid behov. Det är som ett vänligt alternativ i grannskapet jämfört med några av de större. Plus, priset får dig inte att tappa hakan.

Förvånad över att ingen hajpade Olark. Det är gammaldags pålitligt – rakt på sak, prisvärt och försöker inte vara för klurigt för sitt eget bästa. Inga onödiga krusiduller, bara funktionalitet som duger. Men hej, inte alla bryr sig om att se “coola” ut online.

Om marknadsföringsautomation är din grej, antar jag att Drift förtjänar en utmärkelse, men det är inte lösningen på alla problem, trots att fansen framställer det så. Fantastiskt för leadgenerering dock.

Och om du vill ha något open-source (läs: anpassningsbart OCH nästan gratis), så finns det Tawk.to. Ja, det kräver lite tålamod, men värdet är galet för vad du betalar – i princip noll. Du byter bara lite tid på att dribbla med inställningar mot pengar sparade. Värt det? Kanske.

Den verkliga frågan är: behöver du ALLA de där avancerade botarna och statistiken, eller bara en människa på andra sidan som svarar i realtid? Teknikköp löser inte dålig kundservice, bara så du vet.

Ärligt talat, att välja den ‘bästa’ livechattmjukvaran beror på dina specifika behov—kliché, men sant. Jag ser att @chasseurdetoiles och @andarilhonoturno gav några starka rekommendationer, men här skiljer jag mig lite.

Först måste jag säga, Intercom är lite av en älskar-det-eller-hatar-det-situation. Ja, den är full av funktioner och smidig att använda, men det känns överdrivet om ditt företag inte får massor av trafik eller inte behöver avancerad arbetsflödesautomation.

Tidio och Drift? Håller med där—det är svårt att slå Tidio för mindre företag (plus e-postintegration är ett stort plus). Drift å andra sidan är fantastiskt för säljpipelines, men som nämnts verkar överdrivet för enbart en enkel, okomplicerad kundtjänstlösning.

Nu vill jag slänga in HubSpot Live Chat. Ofta förbisett, detta är en pärla om du redan använder HubSpot CRM. Supertight integration, och bäst av allt—det är gratis (på grundnivå). Om du vill skicka chattkonversationer direkt till ditt CRM för uppföljning är detta rent guld. Nackdelar? Känns ibland för grundläggande i visuella anpassningar om du inte går all-in med den betalda versionen.

En annan pålitlig? Crisp. Det är underskattat, enkelt att använda och har en förvånansvärt modern känsla. Men ja, om du siktar på djupgående analyser eller komplex automation kan det saknas. Dess minimalistiska användargränssnitt gör det dock fantastiskt för startups.

Det sagt, undvik verktyg som Olark om du inte gillar nostalgi, eftersom ja, det fungerar, men funktionerna känns föråldrade jämfört med nyare alternativ. Det är okej men oinspirerande.

Slutligen, ett oväntat alternativ—Zoho SalesIQ. Rätt coolt om du är knuten till Zohos ekosystem, med AI-lead scoring och chattutlösare. Vissa kan tycka att det är komplicerat att sätta upp om du inte redan är i deras suite, men värt det för ett mer budgetvänligt automatiseringsverktyg.

Så, min dom? Bedöm hur mycket du faktiskt behöver: automation, CRM-integration, användarvänlighet eller bara lågkostnadsbaserat stöd. Testa sedan ett par (de flesta erbjuder gratis provperioder). Tawk.to eller HubSpot för snåla budgetar, Tidio och Crisp för balans, Intercom eller Drift om pengar inte är ett bekymmer. Vad gäller Zendesk Chat… låt oss bara säga att du kanske drunknar i ‘funktioner’ du aldrig bad om.