Ik heb de opslag van mijn iPhone gecontroleerd en gemerkt dat apps meer ruimte innemen dan mijn foto’s, wat voor mij niet logisch is. Ik heb niet veel nieuwe apps toegevoegd, dus ik probeer uit te zoeken wat zoveel opslag gebruikt en hoe ik ruimte kan vrijmaken zonder iets belangrijks te verwijderen. Kan iemand uitleggen waarom iPhone-apps zoveel opslag gebruiken en wat ik als eerste moet controleren?
Waarom de balk “Apps” enorm groot wordt op de iPhone
Ik liep hier ook tegenaan, en ja, het voelt kapot als de opslaggrafiek zegt dat Apps een gigantisch deel van de ruimte inneemt zonder duidelijke reden. Nog erger als het van de ene op de andere nacht omhoogschiet, of als je dingen verwijdert en de balk nauwelijks beweegt.
Wat de iPhone aanduidt als “Apps” zijn niet alleen de apps die je hebt geïnstalleerd. Meestal bevat het een paar aparte onderdelen:
Wat zit er in “Apps”
-
De app zelf
Dit is het installatiebestand, de code die nodig is om de app te starten. -
Je appgegevens
Opgeslagen inloggegevens, voorkeuren, lokale bestanden, downloads, gamesaves. -
Ondersteunende bestanden
Taalbestanden, assets, extra pakketten die de app gebruikt. -
Cache
Dit is het deel dat ik steeds onderschatte. Sociale apps, video-apps, browsers, ze stapelen allemaal tijdelijke bestanden op.
Waarom het ineens verdubbelt
Van wat ik heb gezien, is cachegroei meestal de reden. Als je tijd hebt doorgebracht in TikTok, Instagram, YouTube, Netflix, Spotify, dat soort dingen, slaat de telefoon tijdelijke gegevens op zodat de app later sneller laadt. Daarna werkt iOS het opslagaantal pas bij wanneer het eraan toekomt, waardoor de sprong willekeurig lijkt, ook al waren die bestanden al aan het oplopen.
Foto’s zijn makkelijker te begrijpen omdat ze daar gewoon als vaste bestanden staan. Apps blijven meer nevengegevens aanmaken naarmate je ze langer gebruikt. Dus een app die je met 300 MB hebt gedownload, kan na een paar maanden 3 GB innemen. Ik had dit met een podcast-app en een kaarten-app. De installatiegrootte was klein. De achtergebleven gegevens niet.
Offloaden is niet hetzelfde als verwijderen
Dit deel brengt mensen in verwarring.
Als je kiest voor Offload App, verwijdert de iPhone het app-pakket maar bewaart je documenten en gegevens. Dus als een game gebruikt:
- 200 MB voor de app
- 4 GB voor gedownloade inhoud en cache
Dan krijg je met offloaden ongeveer 200 MB terug. Meer niet.
Als je alle ruimte terug wilt, gebruik dan Delete App. Daarmee wis je de app en de opgeslagen gegevens. Als de opslaggrafiek er na het verwijderen nog steeds verkeerd uitziet, is iOS soms traag met het verversen ervan. Ik heb gezien dat het even kan duren. Soms blijft er ook nog wat resterende systeemopslag hangen.
Waar je de echte cijfers kunt controleren
Ga hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Wacht tot de lijst volledig is geladen. Tik daarna op een app. Meestal zie je twee regels:
- Appgrootte
- Documenten en gegevens
Dat scherm komt het dichtst in de buurt van een echt antwoord op de iPhone. Het laat zien of het probleem de app-installatie is of de dingen die de app in de loop van de tijd heeft verzameld.
Waarom de telefoon traag aanvoelt als de opslag bijna vol is
Dit was het deel dat ik als eerste merkte. Mijn telefoon werd traag voordat ik überhaupt doorhad waar de ruimte naartoe was gegaan. De camera opende langzaam. Apps sloten af. Typen haperde. Een paar dingen liepen vast zonder duidelijke reden.
Weinig vrije ruimte lijkt de iPhone te laten struikelen omdat iOS nog steeds ruimte nodig heeft voor tijdelijke bestanden, updates, indexering en normale achtergrondtaken. Zodra je in de buurt komt van de waarschuwing “Opslag bijna vol”, gaat de prestaties meestal snel achteruit. Bij mij in elk geval wel.
Wat ik eerst probeerde
Ik deed de gebruikelijke opruimronde:
- oude berichten verwijderd
- Safari-gegevens gewist
- bestanden uit Downloads verwijderd
- grote bijlagen gecontroleerd
- apps verwijderd die ik nauwelijks gebruikte
Het hielp een beetje. Niet veel. Het was traag, irritant, en ik bleef tegen doodlopende paden aanlopen.
Het deel dat me hielp het sneller op te lossen
Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken nadat ik het zat was om alles handmatig uit te pluizen.
Wat er voor mij uitsprong, was het sorteren van bestanden. Ik vond oude 4K-clips waarvan ik was vergeten dat ik ze überhaupt had. De sectie “Heavies” maakte grote mediabestanden makkelijk te vinden zonder eindeloos te scrollen. Ik gebruikte ook de scan voor vergelijkbare foto’s om dubbele foto’s en burst-opnames te verminderen. Bij screenshots hielpen de bestandsgroottes me te beslissen wat de moeite waard was om te verwijderen en wat niet.
Eén ding dat ik controleerde voordat ik het geïnstalleerd hield, was privacy. Voor zover ik kon zien, blijft de verwerking op de telefoon, en dat was voor mij belangrijk.
Als je de korte versie wilt
Als “Apps” te groot lijkt, is de gebruikelijke oorzaak cachebestanden en appgegevens, niet de app-installatie zelf.
Als offloaden bijna niets deed, is dat normaal. Het verwijdert de app, niet het grootste deel van de opgeslagen gegevens.
Als je het wilt controleren, open dan iPhone-opslag en vergelijk Appgrootte met Documenten en gegevens voor de grootste boosdoeners.
En als je telefoon vreemd traag aanvoelt, is weinig opslag vaak een deel van het probleem. Ik heb dat veel te lang genegeerd eerlijk gezegd.
Dat apps groter zijn dan Foto’s is normaal op de iPhone. Vervelend, maar normaal.
Veel van die ruimte zit in appgegevens die je niet opmerkt:
videodownloads, offline muziek, berichtbijlagen binnen apps, browsergegevens, oude updatebestanden en opgeblazen caches. Sommige apps groeien snel. TikTok, Instagram, YouTube, Spotify, Discord, Kaarten, Telegram en games zijn gebruikelijke boosdoeners. Een enkele game met gedownloade assets kan 5 GB tot 20 GB innemen. Foto’s blijven vaak kleiner als iCloud-foto’s aan staat en Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld.
Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Cache is een belangrijke reden, maar Berichten en mediazware apps zijn vaak de sluwere oorzaak. Mensen kijken naar Foto’s en vergeten dan dat iMessage-gesprekken vol staan met video’s en spraakberichten.
Wat je kunt doen:
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag.
Sorteer de grootste apps.
Controleer Berichten, Safari, Muziek, TV, Podcasts, Bestanden en elke streaming-app.
Verwijder binnen die apps offline downloads.
Wis voor Safari de geschiedenis en websitedata.
Verwijder voor Berichten grote bijlagen en oude gesprekken.
Als een app geen knop heeft om de cache te wissen, verwijder de app dan en installeer hem opnieuw. Dat ruimt de rommel beter op dan app offloaden.
Als je sneller wilt opruimen, is Clever Cleaner het bekijken waard voor het vinden van grote video’s, dubbele foto’s en andere ruimtevreters. Het komt vaak voor in lijsten met gratis iPhone-opruimapps, waaronder beste gratis iPhone-opruimapps die de moeite waard zijn om te bekijken.
Start ook opnieuw op na het opruimen. De opslagtotalen van iOS lopen soms achter en zien er soms verkeerd uit.
Dat applicaties groter zijn dan Foto’s is eigenlijk heel normaal op de iPhone, ook al lijkt het in eerste instantie verkeerd.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sterrenkijker, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: soms lijkt Foto’s kleiner niet omdat apps enorm zijn, maar omdat je fotobibliotheek gedeeltelijk is ontladen naar iCloud. Als Optimaliseer iPhone-opslag aan staat, bewaart de telefoon lichtere versies van foto’s lokaal, terwijl apps al hun volledige rommel lokaal bewaren. Dus de vergelijking is een beetje oneerlijk.
Nog een stiekeme oorzaak zijn in-app downloads die je bent vergeten:
- offline content van Netflix/YouTube/Spotify
- offline gebieden van Google Maps
- podcasts
- spraakberichten
- bewerkingsassets van CapCut, Canva, Lightroom, enz.
Ook reserveren sommige apps opslag en geven die niet netjes terug. De opslagrapportage van iOS kan ook een beetje onbetrouwbaar zijn, ngl.
Wat ik zou controleren waar ze niet echt de nadruk op legden:
- Mail-app en gedownloade bijlagen
- Bestanden-app, vooral Op mijn iPhone
- Dictafoon
- projectbestanden van GarageBand/iMovie
- mediabeheer van WhatsApp/Telegram binnen de app zelf
Als je visuele rommel sneller wilt opruimen, is Clever Cleaner eigenlijk handig om grote video’s, duplicaten en schermafbeeldingen te vinden zonder eindeloos door albums te graven. Dat helpt wanneer dat apps versus foto’s-ding uiteindelijk allebei blijkt te zijn, lol.
Deze video is ook prima als je een gratis uitleg wilt: bekijk hoe je gratis iPhone-opslag wist
Korte versie: meestal zijn het cachegegevens, downloads, bijlagen en iCloud-optimalisatie waardoor Foto’s kleiner lijken dan ze echt zijn. Niet kapot, alleen irritant.